Pagina's

dinsdag 6 november 2018

Welke LEERERVARING wil je studenten geven? #OWD18


Vandaag naar SURF onderwijsdagen 2018 in de Brabanthallen in Den Bosch.
Mooi want dat scheelt op en neer toch zomaar twee uur reistijd.

Zoals altijd waren er veel presentaties van instituten, bedrijven en SURF zelf die een stand van zaken geven, vooruit kijken of vandaag in het kader van 20 jarig bestaan terug kijken.

Wat me opviel was dat het vandaag opvallend veel over onderwijs ging en veel minder over technologie. Waar technologie zelf lang een hype was en een must have is het nu veel meer een facilitator om dingen te bewerkstelligen, in dit geval beter of efficiënter of aantrekkelijker onderwijs.

De eerste Keynotespreker Maurits Berger (hoogleraar 'Islam en het Westen') was daar een goed voorbeeld van.
https://www.universiteitleiden.nl/en/staffmembers/maurits-berger#tab-1
Hij zag zich zelf als een krijtborddocent maar heeft in samenwerking met beeldmensen (mijnheer Pixel) en onderwijstechnologiemensen (mijnheer Mooc) geleerd dat technologie zijn onderwijs enorm kan versterken. In inspirerende voorbeelden nam hij ons mee in zijn lespraktijk. Interessant ook waren zijn reflecties over de manier van carrière maken binnen het wetenschappelijk onderwijs waarin het gaat om scoren (lees: peer-reviewede artikelen schrijven) en vooral dat zijn manier van werken dat niet zo bewerkstelligde.

Een les die ik van hem zal proberen over te nemen is om te leren denken in KANSEN en niet in PROBLEMEN en dat je het TOEVAL moet toelaten in je werk al wil de academische wereld dat toeval uitsluiten.

Vragen die hij zich in zijn sessie hardop stelde waren:
Waarom zou je ICT gebruiken? IS dat echt nodig? Is het een hype of levert het iets op?
Hoe ga je dat doen? Welke LEERERVARING wil je de student geven.
Wat zijn we eigenlijk aan het doen. Blijf kritisch en blijf elkaar altijd bevragen. Is het goed wat we doen. 

De vraag over de leerervaring triggerde me wel. Ik zelf ben in mijn werk momenteel veel bezig met testen van leeractiviteiten in Moodle en het is goed om de grote lijn daarbij in de gaten te houden. Hoe wil ik Moodle inzetten, wat is de plaats in het leerontwerp. Hoe wil ik dat studenten het gebruiken? Wat moet het ze opleveren? Maar ook: hoe wil ik dat ze het beleven?

Heel inspirerend vond ik ook de voorbeelden die Maurits gaf over hoe hij zijn colleges en werkvormen inrichtte.
De essentie was dat hij probeert zijn studenten zich in de ander te laten verdiepen, empathie te tonen. Daarbij probeerde hij klassengesprekken en dergelijke te mijden omdat die niet het gewenste effect hebben. Zulke dingen werken online beter.

Stap 1
'Kan je begrijpen dat dit gebeurd"
Hij laat studenten eerst krachtige beelden zien.
Vervolgens laat hij daar studenten een essay op schrijven of iets dergelijks

Stap 2
Wat vind jij ervan?
Online werkt wel: survey, resultaten anoniem

Stap 3
Met elkaar erover hebben.
Maurits nodigt iedereen uit om alles te delen wat je vindt (essay? Artikel, Youtube, interview Iman, deel dat met ons).

Zo werken ziet Maurits als een avontuur. Hij gebruikte de metafoor 'ik voel me als een beheerder van een Kennis Jacuzzi'

Deze manier van werken, met name stap drie, levert ook op dat andere studenten ook kunnen excelleren. In regulier onderwijs is diegene die goed kan schrijven Koning. Bij deze manier van werken kunnen ook andere kwaliteiten naar voren komen.

Alles bij elkaar een inspirerend begin van de dag. Stel het onderwijs centraal en denk na over welke leerervaring je de student wil geven en hoe technologie je daarbij kan ondersteunen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten