Pagina's

dinsdag 6 november 2018

Wat neem ik mee terug van OWD18 behalve drie Bossche bollen?


Wat me opviel was dat het vandaag opvallend veel over onderwijs ging en veel minder over technologie. Waar technologie zelf lang een hype en 'must have' was, is het nu veel meer een facilitator om dingen te bewerkstellingen, in dit geval beter of efficiƫnter of aantrekkelijker onderwijs. Ik zag dat bij de eerste keynotespreker waar ik al een blog over schreef.

Ook ging het veel over samenwerken, elkaars talenten te gebruiken om verder te komen. Je kunt het niet alleen. Je bent alleen succesvol als je samen optrekt en je ook heel goed realiseert dat de DOCENT moet worden meegenomen in de innovatie.


Belangrijk is ook het delen van informatie. In de terugbliksessie van 20 jaar SURF werd daar ook apart aandacht geschonken. Een van de twee uitgangspunten van SURF is de FORUM functie en daarmee bedoelen ze delen van informatie, uitwisselen van kennis in Surf Interest Groups (SIG), organiseren Educause en natuurlijk de Onderwijsdagen zelf als kers op de Forumtaart.

Een aantal van de conclusies die in deze SURF sessie werden gedeeld:

  • Plaatst visies en verwachtingen op lange termijn
  • Leer van wat WEL en NIET is bereikt
  • Sceptische beschouwingen serieus nemen
  • Optimistisch zijn over aanpassingsvermogen van organisatie
  • Reflecteer vanuit het besef dat wat je ziet altijd een momentopname is van een groter geheel
  • Innovatie is een onafwendbaar proces
  • De docent is de SLEUTEL
  • Samenwerking: zoek draagvlak (van te voren). Laat de ander bedenken wat die zou willen.
  • Eenvoudige standaarden kunnen leiden tot grote innovaties (rss feeds)
  • Grootste innovaties en transformaties onstaan BUITEN het onderwijs

Er waren twee opmerkingen die ik nog graag wil delen.
De eerste kwam van Marja Verstelle.

Ze had ergens de vraag gezien 'bestaat de Universiteit nog in 2040?'
Ze merkte daarbij op dat deze vraag gesteld is vanuit het oogpunt van de Universiteit.
We zouden de vraag anders moeten stellen namelijk "hoe leren mensen in 2040?"

Die vraag houdt mij ook al een tijdje bezig: wat geeft onze instituten nog bestaansrecht als alle kennis die we doceren gratis en online te vinden is…

Andere opmerkingen die me zijn bijgebleven en die ik wil delen kwamen van vierdejaars student Stan die bij deze sessie was uitgenodigd om zijn ervaringen vanuit studentperspectief te geven.

  • Ondanks 100 jaar onderwijsvernieuwing zitten we nog allemaal in de schoolbanken
  • Denk na over de potentie van onderwijs, wat kan het zijn? Waarom zou je niet alles opnieuw maken en onderwijs fundamenteel anders inrichten. Studenten komen toch wel. Je kunt je dat best veroorloven. Kijk naar fundamentele problemen in plaats van kleine oplossingen.
  • We zijn teveel bezig met punten halen, daarin maak je geen verschil in deze wereld!
  • We hebben een drang om slimmer te zijn en overschatten 'kennis'. Daarom wordt het MBO ook ondergewaardeerd en WO op een voetstuk geplaatst. En in het verlengde daarvan:  Als geneeskunde een beroep is waarom kun je dat dan ook niet leren HBO of MBO?

Tot slot gaf de laatste keynotespreker Lauren Hercki,s die onderzoek doet naar de uitdagingen van het doorvoeren van onderwijsveranderingen in het hoger onderwijs, ons nog mee:

De menselijke context is zeer belangrijk: wat zijn de verwachtingen, welke ervaringen hebben mensen, wat is startpunt, wat doen ze nu, waar willen ze zijn? Men kan zeggen dat 'iets werkt' maar werkt het ook voor jou/ jullie?
Quistion your truth wees altijd kritisch
Ga langzaam veranderingen kosten veel tijd. Geef het tijd en let op de tijd die mensen kunnen volgen.

Ze sprak daarbij van Cycles Out of Sync. Ze bedoelt daarmee dat er wat betreft technologie 'generatieconflicten' zijn tussen  studenten, docenten en oud-docenten met betrekking tot wat je van technologie verwacht. Alles heeft zijn eigen ontwikkeling in de tijd, ook de technologie zelf. De enige constante is de verandering zelf.

Een mooie afsluiting van deze warmste OWD ooit gemeten (19 graden op 6 november 2018).
https://www.nu.nl/binnenland/5556296/warmste-novemberdag-in-nederland-ooit-gemeten-met-19-graden-in-bilt.html?redirect=1

Geen opmerkingen:

Een reactie posten