Pagina's

dinsdag 6 november 2018

Past een Pionier in de rol van onderwijsadviseur? #OWD18



Vandaag bij SURF kon je jezelf testen om te zien wat voor type INNOVATOR je bent. Er werd een blaadje met 9 vragen uitgedeeld rondom ICT in onderwijs, creativiteit en problemen oplossen. 

De uitslagen waren in het kort:
Visionary: ziener, helicopterview, inspirator, analytisch, vernieuwend
Pinoneer: doener, experimenteren, inventief, praktisch, expert, vooruitgang

Disruptor: out-of-the-box, intelligent, eigengereid, drive om te veranderen, scheppend

Enabler: teamplayer, sociaal, invoelend, oplettend, onderwijsinnovatief



Ik vulde de vragen naar eer en geweten in en uit de antwoorden bleek al snel dat ik vooral een doener en een creatieve denker ben. Een pionier dus volgens het antwoordmodel. Mijn directie collega's waren Visionary en Enabler, dus we vullen elkaar goed aan. Maar wat zegt dat over mij?




Tsja, leuk initiatief natuurlijk van SURF maar wordt er ook nazorg gegeven? Ik blijf namelijk wel met een paar prangende vragen zitten of in ieder geval heb ik een moment van bezinning.

Waarom?



Eerlijk gezegd verraste de uitslag me enigszins. Natuurlijk, ooit was ik een docent in een faculteit die zich bezig hield met innovatie, of beter: die gewoon zijn werk deed maar daar, naar het schijnt, innovatieve elementen aan toevoegde. Had ik al ooit opgemerkt dat ik in 2006 al Podcasts maakte in mijn tijd als muziekdocent op een middelbare school. Ik geloof dat Youtube toen nog niet eens bestond.

Omdat ik op de middelbare school me een beetje beperkt voelde in mijn bewegings- en groeiruimte kwam ik op een hogeschool, waar ik veel meer kansen kreeg om me te ontwikkelen. Binnen een paar jaar werd ik opgemerkt als innovator door een centrale dienst.



Vanuit die innovatieve rol kwam ik juist in dit team dat zich bezighield met vernieuwingen binnen mijn instituut en was ik kartrekker van weblectures. Een geweldige tijd.

Maar dat team hield op een gegeven moment op te bestaan en we werden opgedeeld in de organisatie waarna we even bij de dienst onderzoek en onderwijs kwamen, maar daarna verhuisden naar de ICT afdeling, waarbij we bij elke interne re-shuffle van de ICT teamleider steeds een kantoor verder van zijn kantoor af kwamen tot we in de hoek van het gebouw zaten, ver van het onderwijs.



Gelukkig kwamen we na een periode van een aantal jaren weer terecht bij de dienst onderwijs en onderzoek en werden we intensief betrokken bij vraagstukken rondom het onderwijs zoals migratie LMS en digitaal toetsen.
Op die werkplek doe ik interessant en afwisselend werk zoals het nadenken over bijscholing voor docenten, het onderzoeken van leeractiviteiten in de nieuwe leeromgeving, het geven van presentaties aan onderwijsteams, het schrijven van rapportages en in mindere mate beleidsstukken. 


Maar in die periode van ongeveer 10 jaar was ik een beetje vergeten dat ik een pionier was. Tot vandaag. En ik blijf dus met een paar vragen zitten zoals:

  • Past een pionier met een neiging tot doen en experimenteren wel in een kantooromgeving dicht bij de beleidsmakers en auditoren?
  • Kun je als onderwijsadviseur de rol van pionier hebben?
  • Hoe verhouden vooruitgaan en vernieuwing zich met conservatieve opvattingen en ideeën?
  • Is mijn werk eigenlijk wel innoveren of gewoon dagelijkse bedrijfsvoering?




Als jij ook onderwijsadviseur bent en je herkent je in bovenstaande overpeinzingen dan ben ik benieuwd hoe jij hier over denkt en mee om gaat.



Maar ik ben ook wel benieuwd naar andere reacties en tips…..
Waar lopen de andere types bijvoorbeeld tegenaan?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten