Pagina's

dinsdag 8 november 2016

Open badges in het onderwijs OWD2016


Op donderdag 8 november waren 'De Onderwijsdagen' in Rotterdam waar ik voor de 2de keer heen ben geweest.
Ik heb van elke sessie en elke keynote die ik heb bijgewoond een real time blog gemaakt. Deze zijn hier te lezen.
De eerste bijeenkomst waar ik heen ga, gaat overopen badges in het onderwijs’.

Mij spreekt dit thema me erg aan omdat het erg past bij het flexibiliseren van het onderwijs.

Momenteel heb je een diploma nodig om vaardigheden aan te tonen maar bij badges gaat het om kleinere bewijsjes van bepaalde vaardigheden.

In de uitnodiging van de presentatie staat de volgende tekst: 
Een badge is een digitaal bewijsstuk dat wordt verstrekt als bewijs voor het kennen en beheersen van bepaalde kennis of vaardigheden, of om aan te tonen dat bepaalde opdrachten zijn gedaan of cursussen zijn gevolgd”. 

De presentatie wordt gegeven door Janina van Hees en Alexander Blanc van  (Surfnet).

De sessie start met een interactieve sessie via mobipress waarbij het helaas opvallend is dat de wifi niet goed werkt en dit dus niet goed van de grond komt.

Er wordt onderscheidt gemaakt tussen

  • Iemand die iets kan (badge ontvanger),
  • Iemand die de badge uitgeeft (badge gever) én
  • Iemand die wil weten wie de badge heeft (badge zoeker)


Een aantal belangrijke overwegingen:
  • Het bewijs van die badges wordt flexibel gemaakt.
  • Het systeem is pas waardevol als mensen dit internationaal met elkaar kunnen delen.
  • De badges moeten dus omsloten kunnen worden.
  • Er is een open badge beweging (badge alliance), destijds opgestart door Mozilla maar ondertussen door andere partijen overgenomen.


De vraag is hoe dit systeem zich verhoudt tot diploma’s. Het doel van dit project is een eerste stap te zetten.

Ze presenteren ons drie scenario’s hoe om te gaan met de badges:

1 microcredentialing

Is feitelijk het opknippen van bestaande diploma’s in kleinere brokjes. 

2 badges als bewijs van informele bijscholing

Zaken die je naast school doet (bijv. vrijwilligerswerk) en meer zeggen over jou als professional

Zo wordt het momenteel grootschaig in Engeland ingezet. 

3 badges als vorm van gamification

Deze toepassing kan zich afspelen binnen de muren van je opleiding of vak. Je kunt een badge zien als een soort beloning op een traject. Hierbij worden badges ingezet binnen een vak.

Voor onze hogeschool (Zuyd) denk ik dat de eerste het meest interessant is. We zijn bezig met ontwikkelen van een andere manier van flexibel onderwijs en opleidingen zijn nu al bezig om losse modules te ontwikkelen.

Hoofdpunten waar in de presentatie aandacht aan wordt geschonken. 

Voor wie:

Badges kunnen van belang zijn bij schakelpunten in je carrière. 

Waarde:

Het is wel van belang dat je badge authentiek moet zijn. Hij moet iets waard zijn. 

Opslag:

Ook in de opslag moet je goed kijken hoe je dat regelt. 

Privacy:

Wie kan en mag inzage hebben in de badges?

Wat is de rol van onderwijs hierin

Open badge standaard:

Hoe leg je een duurzame koppeling van badges aan identiteit.

Eind januari wordt er bijeenkomst georganiseerd en geïnventariseerd om met een pilot te starten. Misschien kan SURF de dienstverlening doen. 

Opmerkingen uit de zaal:  
In de groep rijst de vraag op of het docentenregister ook niet een vorm is van een badge. 
 Sommige deelnemers vinden badges wat kinderachtig klinken vergeleken met een term als microcreditialing. Het doet ze denken aan padvinderij.

We vragen ons af of het een probleem is als Als mensen na het behalen van een aantal badge gaan werken zonder dat ze een diploma hebben.

De vraag wordt ook gesteld of dat er een instantie moet zijn die het beheer van de badges regelt of dat dat via een soort van blockchainmodel geregeld kan worden. 

Ook komen er uit de zaal kritische geluiden. Men vraagt zich af of Surf contact heeft gehad met Kennisnet hierover omdat men hier in het MBO ook al jaren mee bezig is.

 We komen tot de conclusie dat het toch een soort van klein certificaat met vooral meer digitale (doorklik) mogelijkheden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten