Pagina's

dinsdag 8 november 2016

Data Driven Doceren #OWD2016


Op donderdag 8 november waren 'De Onderwijsdagen' in Rotterdam waar ik voor de 2de keer heen ben geweest.
Ik heb van elke sessie en elke keynote die ik heb bijgewoond een real time blog gemaakt. Deze zijn hier te lezen.
De tweede rond sluit ik aan bij de presentatie "Data Driven Doceren" van Niels van der Kam (VCD)

Het is een presentatie van een bedrijf dat zich oorspronkelijk bezighoudt met managementinformatie waarbij ze die data combineren en sturen.

Niels geeft een soort minicollege.
Binnen het onderwijs kun je dit toepassen door processen en informatiestromen te verbeteren. Op bestuursniveau wil je soms kunnen sturen en dan heb je input nodig zoals instroom, uitstroom, uitval etc.

De ontwikkeling is dat de beweging van hogerop naar de werkvloer gaat. Bestuurders gebruiken als veel van managementinfo maar we zien dat steeds meer docenten en onderwijs met deze data aan de slag gaat.

Binnen mijn hogeschool wordt dit soort data uiteraard al gebruikt om te sturen maar dat is niet de reden dat ik naar deze presentatie ben gekomen. Ik hoop meer te horen over wat het kan betekenen voor het onderwijs zelf in de vorm van learning analytics.

De presentatie gaat over data-analyse en data-visualisatie.

Wat je er zowel mee kan:

  • Studenten willen soms weten hoe ze het doen t.o.v. medestudent.
  • Hoe ‘doen’ we het als hogeschool.
  • Is er gefraudeerd in een tentamen (scoreverdeling).

Er wordt al heel veel data vastgelegd en er wordt veel gerapporteerd.

De verschuiving is dat we die data sneller beschikbaar willen hebben om meteen inzicht te krijgen. Deze term noemt men Self-service BI (business intelligence). 

Aan de hand van een aantal sheets laat Niels ons de ontwikkelingen zien.

Binnen de informatievoorziening heb je te maken met de volgende zaken:

  • Dashboard (stuurgetallen)
  • Analyse (bijv data verzamelen)
  • Rapportage (detailinfo)

Volgens de spreker is er in het onderwijs vooral aandacht voor rapportage en minder voor de eerste twee zaken.

In de gesprekken met de zaal kreeg ik steeds het gevoel dat hij een product aan ons wil verkopen om die data processen te verbeteren en beter zichtbaar te maken in je organisatie.

Zo liet hij ons een aantal gelikte afbeeldingen zien van waar bijvoorbeeld studenten vandaan komen. Dus in plaats van excel bestand met aantallen studenten een plaatje van Europa met daarop allerlei lijnen.

Niels laat ons ook een sociaal netwerkdiagram laten zien.

Als je emailadressen hebt van studenten dan kun je zien wie met elkaar communiceert. (Hij gaat daarbij even voorbij aan de privacykwesties die daarbij spelen).


Vervolgens geeft hij een demo van hoe je om kunt gaan met een data-set van studenten met info over

  • oorsprong
  • geslacht
  • uitval
  • leeftijd
  • inloggen blackboard
  • resultaten


Bij de presentatie was ook hier de wifi niet goed waardoor zijn presentatie voor een deel niet goed uit de verf kwam. 

Volgend jaar moet ik goed kijken door die de presentatie wordt gegeven. Ik merk dat ik minder interesse heb in 'verkooppraatjes'. Ik wil geïnspireerd worden en voorbeelden zien van 'Good Practice' rondom ICT en Onderwijs.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten