Pagina's

maandag 1 februari 2016

Resultaten enquete ICT middelen in Leslokalen Ligne

Net voor de kerstvakantie stuurde ik alle toekomstige Lignedocenten een mail met daarin het voorstel om in de leslokalen gebruik te maken van een white board in combinatie met een modern touchscreen. Het doel was om draagvlak te creëren bij de docenten en hun input op te halen. Hieronder geef ik een korte analyse van mijn 'bottom up methode'
Als je de teksten overbodig vindt dan heb je genoeg aan het bestuderen van de plaatjes die an sich al voldoende info geven.



 De belangrijkste uitgangspunten zijn hier te zien en zijn gebaseerd op eigen ervaringen als docent aangevuld met allerlei input die ik uit de organisatie heb opgehaald bij docenten, ondersteuners, AV specialisten, ICT medewerkers en andere hogescholen.






Het voorstel was om met een whiteboard te blijven werken voor de snelle notities en aantekeningen die langer in beeld moeten blijven.
Daarnaast zou er ook een modern touchscreen komen zoals C-Touch of Prowise die docenten kunnen gebruiken als ondersteuning in de les op training.
Uiteraard werd er ook aandacht besteed aan docentprofessionalisering in de vorm van bediening apparatuur en didactische inzet.

In de mail stond een videoboodschap en een enquête over het voorstel.






Ik was zeer tevreden met zeer hoge respons van 143 docenten. Het gaat in totaal om ongeveer 250 docenten dus dat is meer dan 55%. Het is heel mooi te ervaren dat docenten zich echt betrokken voelen. Op sportcentrumlaan werken ongeveer 110 docenten en op de Havikstraat 140, dus die verhoudingen moet je meenemen in de resultaat van de taart hieronder.


Van de opleidingen zelf waren er geen uitschieters. HJO is wat kleiner dan SW dus ook hier moet je dat meetellen.
Ik was benieuwd met wat voor docenten ik te maken had. Een hoorcollegedocent valt een beetje buiten mijn scope omdat die in een collegezaal werkt. Maar aangezien we in het HBO meestal meerdere rollen hebben wilde ik daar toch een overzicht van zoals hier is te zien. 


En toen kwam de ALLERBELANGRIJKSTE vraag: of men zich kon vinden in de 4 uitgangspunten die ik in het filmpje presenteer. uiteraard was ik zeer content met deze score.
 

 Vervolgens een belangrijke controlevraag of men echt wel interesse heeft in een 'ouderwets' whiteboard in het lokaal. Dat bleek bij de overgrote meerderheid het geval.
 
Ik wilde ook achterhalen of men het whiteboard of het touchscreen liever op wiletjes heeft op beide.

De meerderheid gaf aan dat men het touchscreen vast aan de muur wil en dat het whiteboard op wieltjes mag.

Prima keuze, vooral voor de ICT dienst die daardoor het onderhoud makkelijk kan doen via de UTP aansluiting indien nodig.

Maar ook voor didactische variatie kan een whiteboard op wieltjes handig zijn.










Omdat ik docenten zeer serieus neem en oog wil hebben voor specifieke wensen wilde ik perse onderstaande vraag stellen. Persoonlijk heb ik een hekel aan krijtborden en ook voor de moderne apparatuur is het niet goed, maar aan de andere kant: als veel docenten met 'ja' zouden antwoorden, zouden we er wel iets mee moeten doen want naar mijn mening moeten we dienstbaar aan het onderwijs zijn.

 

 De mensen die hier 'Ja' hebben ingevuld en die hun naam in de enquête hebben achtergelaten heb ik ondertussen allemaal al gemaild. Voor sommige was de noodzaak toch iets minder groot maar voor een aantal heeft het toch de voorkeur. Voor hen ga ik me hard maken voor een krijtbord op wieltjes.

Op de Havikstraat is best al veel ervaring met modere touchscreen dus die hoge score is aan de docenten van de Havikstraat te danken.
Uiteraard wilde ik wel weten of ze een beetje moderne toepassingen hebben voor het scherm of het alleen maar gebruiken om powerpoint op te projecteren. Men gebruikt het scherm vooral als gewone computer en 'powerpointscherm'. Genoeg kansen dus.
 De uitslag van deze vraag vond ik zeer interessant. 
Vrijwel iedereen wil wel bijscholing maar de ene helft wil het vrijblijvend en de andere helft wil het verplicht opgelegd krijgen.

Aan het einde van de enquête gaf ik docenten om mij te voorzien van extra informatie. Daar kwam van alles uit. Men vond mijn gekozen aanpak met filmpje erg prettig en men vond het fijn dat ik zelf ook docent ben, waardoor mijn vragen hen af en toe aan het denken zette. Er kwamen ook opmerkingen over stopcontacten en kluisjes voor de laptops. Bruikbare info voor andere werkgroepen dus is inmiddels verzonden.
 
De laatste vraag was of men betrokken wilde worden in de informatievoorziening of besluitvorming. Ik moet wel even nadenken hoe ik dat vorm ga geven maar zal daar proberen rekening mee te houden en anders tipt mijn collega Judith me wel:)
 Al met al zeer tevreden en zelf een beetje trots op het resultaat.

De volgende stap is om zo snel mogelijk met een projectgroep bij elkaar te komen van de ervaren gebruikers en specialisten die ik al in een eerder stadium heb gemaild.

Voor mij is de eerste vraag: willen we een touchscreen met ingebouwde PC of alleen maar een scherm die je aanstuurt vanuit de eigen laptop.

De tweede vraag is dan: welk merk voldoet aan onze wensen.

En dan kan de aanschafprocedure beginnen.

Ondertussen hebben we ook contact met de nieuwe bibliotheek om de apparatuur op elkaar af te stemmen.

Tot volgende keer.      

















Geen opmerkingen:

Een reactie posten