Pagina's

zondag 15 november 2015

Waar moet een HBO lokaal anno 2015 aan voldoen?

In Sittard zijn er momenteel verschillende gebouwen van Zuyd met daarin verschillende opleidingen. Volgend schooljaar gaan we met zijn allen naar de nieuwbouw: Zuyd Ligne. Het is een ambitieus project omdat het een gebouw is met filmzalen, musea, winkels, woningen en onderwijs.
https://www.facebook.com/ZuydLigne/photos/pb.650153051689775.-2207520000.1447620235./650156695022744/?type=3&theater
Mijn opdracht:
Men heeft mij gevraagd een advies te geven over de ICT middelen die ter beschikking moeten komen in de lokalen waar docenten lessen en trainingen geven. De reden dat men mij hiervoor gevraagd heeft is omdat ik werkzaam ben in Sittard en zowel docent als ICTO adviseur ben.

Er al een aantal mensen met deze kwestie bezig geweest zoals Pieter en Bart AV dienst en recentelijk Chris van faculteit ICT. Aan mij de taak die informatie te verzamelen met de input die ik zelf ophaal en dit te verwerken in een voorstel naar het project.Ik heb mezelf daarbij als doel gesteld zoveel mogelijk draagvlak onder docenten te creëren door ze te betrekken bij mijn werkwijze en hun input te gebruiken. 

 Wat ik op korte termijn in kaart wil brengen zijn deze hoofdvragen:
  • Welke apparatuur is er nu reeds aanwezig in de lokalen?
  • Hoe wordt deze apparatuur (ICT) binnen lessen en trainingen gebruikt?
  • Wat is wenselijk in de nieuwe situatie?
 
Alles hangt met elkaar samen
Wat ik tot nu toe heb gemerkt is dat er heel veel zaken met elkaar samenhangen. Het didactische aspect van het lesgeven komt ook tot uiting in de apparatuur net zoals elementen van het nieuwe werken. Beslissingen op het ene gebied hebben consequenties op het andere gebied. Het werken met dit soort apparatuur vraagt een hele andere didactiek. Docenten zullen geschoold moeten worden in het juiste gebruik van deze apparatuur. Het is een illusie te denken dat mensen functionaliteiten gaan gebruiken door apparatuur 'naar binnen te schuiven'.
  
Uitgangspunt
Ondanks dat ik benieuwd ben naar ieders input wil ik starten met een uitgangspunt waar iedereen in een later stadium op kan reageren. Vanuit hier kunnen we bijschaven.
Dit zijn mijn start-uitgangspunten:
  • Docenten die met studenten werken en een redelijke aanstelling hebben krijgen een laptop die ze kunnen aansluiten op de schermen in het lokaal.
  • In de lokalen komen zowel een whiteboard waar docenten met stiften snel op kunnen werken en een digitaal touchbord (Prowise of ander merk) op wieltjes.
  • In alle ruimtes komt dezelfde apparatuur.
  • Apparatuur moet voldoende zijn voor de komende 3-5 jaar.
Wat ik aan jullie, de lezers van dit blog wil vragen is wat jullie situatie is op jullie instellingen.
Gaarne onderstaand formulier invullen.
(Zuyd medewerkers Sittard krijgen ook nog aparte enquête op later tijdstip maar mogen onderstaande vragenlijst natuurlijk invullen). 

2 opmerkingen:

  1. Frans
    Een paar aanvullingen opmerkingen die ik jiet kwijt kon in blog.
    Je uitgangspunten, kan ik me in vinden, spreken aan.
    Ik heb bij een whiteboard vaker last van tegenlicht en door helderheid beamer van onscherp beeld. Dat is bij prowise beter, daar is de grootte van het scherm een punt van aandacht
    Ik laat vaker video's zien (dus makkelijke bediening van geluid is belangrijk) en werk met excell sheets, belangrijke voorbeeldfunctie voor financials. Daarbij is de leesbaarheid ook achteraan een uitdaging.
    Hoop dat dit, naast het invullen van je enquete je helpt met het kiezen.
    Ilse

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Ilse, dank voor je feedback.
      Met een whiteboard bedoel ik trouwens gewoon een wit scherm met stift, geen elektronica. Jij bedoelt Smartboard lijkt me.
      Je feedback is verder erg bruikbaar voor de enquête voor de docenten, misschien kunnen we die met een paar mensen samen maken.

      Verwijderen