Pagina's

zondag 18 januari 2015

Linda de Mol of Lynda.com? Mijn keuze is gemaakt.

Dit blog is een reactie op een post van het 2bejammed duoblog van Judith en Marcel 

http://2bejammed.org/2015/01/14/via-3-blog-opportunities-cop-zorg-khanacademy-lynda-com-toch-bij-disney-uitkomen/
Dit uitgebreide blog is als volgt opgebouwd:
  • Mijn kennismaking met Lynda
  • Welke cursussen heb ik gevolgd
  • Hoe zit een cursus in elkaar
  • Wat zijn mijn ervaringen

Mijn kennismaking met Lynda

Mijn eerste kennismaking met Lynda Weinman, de vrouw achter de populaire 'software-uitleg-website' was op de educause van 7 oktober 2011 waar ik bij een presentatie van haar was. Ik wist toen niet wie ze was maar was wel onder de indruk van haar verhaal dat doorspekt was met verwijzingen naar 'het leven', verschillende interessante (onderwijskundige) literatuur en ook nog eens op een visie was gebaseerd. 
Ik heb daar toen een uitvoerig blog over geschreven waar een paar zaken in staan die ik nog steeds zou willen uitproberen in mijn lespraktijk.

De 2de kennismaking was een jaar of twee geleden via onze eigen Pieter van de AV dienst (Instructional Media Designer) die de website gebruikte om zijn Final Cut Pro video-editing vaardigheden bij te houden. 

De 3de kennismaking was via mijn collega Rienke die me vertelde dat bij de Zuyd opleiding CMD (Communication and multimediadesign) een licentie op de website van Lynda.com heeft. 

Ze willen alleen maar gebruik maken van deze website in plaats van zelfs kennisclips te maken met de weblectureapparatuur van Zuyd. Bij CMD werken ze veel met videosoftware en hun achterliggende gedachte is: waarom zou je iets zelf maken dat knullig en amateuristisch is vergeleken met de instructievideo's van Lynda.com. Een volkomen terechte gedachte lijkt mij.

Drie keer is scheepsrecht dacht ik dus ik wilde daar wel meer over weten. Via Dave kon ik wel een kijkje nemen met een gastaccount.
Het toeval wil dat de kerstvakantie net begon. Lekker tijd om 'bij te scholen' dus.

Welke cursussen heb ik gevolgd

Het eerste wat ik deed na de inschrijving was een kijkje nemen in het aanbod. Ik ben werkzaam als docent Social Work maar daarvoor is deze website minder geschikt. Onze studenten doen niets met software. Het enige dat een beetje in de buurt kwam waren een paar filmpjes over sociale vaardigheden en communicatie.

Daarnaast werk ik op een ROC als docent geluidstechniek (KTM Arcus) en ben al heel mijn leven bezig met audio, microfoons en opname-apparatuur. 

Voor dit onderwerp zijn er heeeeeeel veel topics te vinden. Te veel om op te noemen maar ik doe even een gooi. Er zijn cursussen over:
  • Microfoontechniek
  • Opnametechniek
  • Muziekindustrie
  • Audiotechniek bij liveconcert
  • Leren werken met digitale audio workstations zoals Logic Pro of Protools
  • Leren werken met muzieksoftware zoals Ableton, reason etc.
  • Leren componeren
  • etc.
Hier zie je een overzicht van de cursussen die ik in de kerstvakantie met veel plezier en leergierigheid heb bekeken.

Ik heb zelfs bij elke voltooide cursus een certificaat gekregen (ontdek ik nu pas)!
Hier een voorbeeld.

Hoe zit een cursus in elkaar 

Voor de mensen die de website niet kennen zal ik beschrijven hoe het in zijn werk gaat.
Ik zal een paar belangrijke uitgangspunten noemen.
  • Een cursus varieert van een tiental minuten tot meer dan 20 uur.
  • Een cursus richt zich OF op beginners OF op meer ervaren gebruikers OF heel ervaren gebruikers.
  • Een cursus bestaat uit verschillende hoofdstukken en elk hoofdstuk bestaat uit een verzameling korte filmpjes rondom een onderwerp.
  • De meeste filmpjes duren tussen de 1 en de 6 minuten.
  • De cursussen vanaf 2010 kun je in het Engels laten ondertitelen.
  • De tekst (transcriptie) is zichtbaar en de zinnen die uitgesproken worden, worden dan even gemarkeerd.
  • Duurdere account kunnen ook 'oefenbestanden' downloaden.
Hier een aantal screenshots

Hieronder zie je een totaaloverzicht van je interface. Bovenin staan de instructieclips. Linksonder staan de hoofdstukken. In de hoofdstukken zie je het aantal filmpjes en hoe lang ze duren. Als je ze hebt gekeken verschijnt er een oogje. Het systeem houdt uiteraard bij waar je blijft mocht je vanaf een andere computer inloggen. Navraag bij Dave leerde me dat een docent het leergedrag van zijn studenten kan monitoren. Erg handig bij SLB gesprekken.

Elke cursus heeft een algemene beschrijving waar je kunt zien hoe lang die duurt, voor welke doelgroep, wanneer die gemaakt is en welke leerdoelen aan bod komen. Hier een voorbeeld van een cursus.


Hier zie je een voorbeeld van de introductiefilm. Die jongen is verder niet meer in beeld. De rest is alleen met screencasts met zijn stem. Je ziet dat de film ondertitelt is en dat er onder een markering is bij de tekst (transcript).


Op youtube staan heel veel korte clips om bezoekers te lokken naar de website. De filmpjes zijn hetzelfde als in een echte cursus alleen zijn ze dan onderdeel van een leeromgeving waar je een overzicht hebt van alle films en ook de tekst uitgetypt ziet staan.

Wat zijn mijn ervaringen 

Ik kan daar kort over zijn: mijn ervaringen zijn positief.
  • Er is een enorm aanbod aan interessante onderwerpen.
  • De look and feel van de website is prettig.
  • De films zijn goed te volgen en de hoofdstukken zijn logisch opgebouwd.
  • Door het bestuderen van de materie krijg je zin om aan de slag te gaan om het geleerde uit te gaan testen. 
  • De website nodigt erg uit wat rond te neuzen en je leergierigheid te bevredigen. Overigens is dat ook een nadeel want je wordt werkelijk overspoeld door het aantal uren materiaal dat nog ongezien is:)
Leuke anekdote: mijn vrouw moest voor haar studie Engels veel uit haar hoofd leren. Laat ik daar nu een kleine cursus over hebben zien voorbijkomen (verbeteren studievaardigheden). We keken samen een aantal films die betrekking hadden op haar en de volgende dag vertelde ze me dat ze de tips meteen succesvol kon gebruiken bij het leren.
Een paar opmerkingen die ik heb.
  • Het is me niet zo duidelijk wat ik met een certificaat kan.
  • Ik vermoed dat alleen het kijken van deze films niet altijd voldoende is om tot een goed begrip te komen. Er waren een aantal films waarbij ik aan de hand van voorkennis wist waar het over ging of wat ze bedoelde. Genoeg werk nog voor een 'echte docent' dus. 
Natuurlijk zijn er ook wat nadelen.
Ik heb ook een aantal MOOC's gevolgd de afgelopen jaren en er zitten toch wel een paar grote verschillen tussen een MOOC en deze manier van onderwijs. Hier de grootste verschillen.
  • Bij een MOOC heb je een stok achter de deur. Een cursus duurt een aantal weken en binnen de weken ligt vast welke films je moet bekijken, sterker nog, ze verschijnen pas in de week dat je ze moet bekijken. Bij Lynda staan de films gewoon allemaal open en kun je in eigen tijd en tempo kijken.
  • Bij een MOOC wordt gewerkt met wekelijkse opdrachten die je medestudenten van feedback moeten voorzien. Dit geeft een bepaalde druk en verplichting praktisch met de stof bezig te zijn en te verwerken. Bij Lynda is het alleen maar eenrichtingsverkeer. Je kunt de films bekijken en dat is het, er zijn geen opdrachten en er is geen huiswerk. Je kunt wel oefenen met aangeboden materiaal dat je kunt downloaden (duurdere accounts).
  • Bij een MOOC krijg je een beoordeling op basis van de feedback van je medestudenten en de verplichte online assesments en het aantal bekeken films. Bij Lynda krijg je een certificaat voor alleen het bekijken van de films. Dat zegt verder niets over wat jij er mee kan en doet in de praktijk.
Waar ik wel een beetje van baal is dat sinds de lessen weer begonnen zijn ik helemaal geen tijd meer heb gehad om mijn laatste cursus af te maken. Ik mis dan toch de stok achter de deur die een MOOC wel geeft.
 
Conclusie: Linda de Mol is ook leuk maar mijn voorkeur gaat toch echt naar Lynda.com. 
Marcel had het goed gezegd in zijn blog: ik ben een Lynda.com lover!




 




    

 








Geen opmerkingen:

Een reactie posten