Pagina's

zaterdag 24 januari 2015

Hoe zou Steve Jobs een onderwijsvisie formuleren

Twee jaar geleden las ik de inspirerende biografie over het leven van Steve Jobs en ik had me voorgenomen daar nog een blog aan te wijden in de trend "wat kunnen we bij Zuyd leren van Jobs".
Dat blog is er nooit van gekomen.


Vorige week kocht ik op een boekenmarkt een managersboek met de titel "Masterclass Steve Jobs'. In dit boek worden door Carmine Gallo 7 principes voor succes beschreven welke door Jobs zijn gehanteerd.

De 7 punten waar het hele boek om draait zijn:
  1. Doe waarvan je houdt
  2. Sla een deuk in het universum
  3. Stimuleer je hersenen
  4. Verkoop dromen, geen producten
  5. Zeg nee tegen duizend dingen
  6. Creëer waanzinnig goede ervaringen
  7. Ken je boodschap



Ik ben tot nu toe erg geboeid door een hoofdstuk uit punt 2 en dat gaat over het formuleren van een visie. 
Een goede inspirerende visie zorgt ervoor dat iedereen dezelfde kant op gaat en het beste uit zichzelf haalt. In het voorbeeld van Apple hebben duizenden mensen de droom van Steve Jobs gerealiseerd. Zijn visie 'geavanceerde technologie toegankelijk maken voor gewone mensen' is een soort mantra dat op alle Apple producten van toepassing is en een van de redenen van hun grote succes.

Steve Jobs verkoopt een droom in plaats van een product. Een computer is an sich niet echt een inspirerend voorwerp. Wat je ermee kunt, daar draait het om en dat heeft Steve Jobs in zijn presentaties altijd goed voor ogen gehad.

In het boek komen ook visies van andere bedrijven aan bod zoals die van Starbucks "de plaats tussen thuis en werk".

Een visie omschrijft hoe jouw product of dienst de wereld verbeterd.
Een goede visie voldoet volgens dit boek aan drie criteria:
  • Hij is concreet (duidelijk)
  • Hij is beknopt (kort)
  • Hij is consistent (overtuigend en bekend)
De visie bij Zuyd is:
Professionals ontwikkelen zich met Zuyd


Niets mis mee maar hij kan alle kanten op en is wat minder inspirerend.

De reden dat ik geboeid ben door dit hoofdstuk is omdat ik erg aan het denken ben aan mijn eigen faculteit. Elk jaar opnieuw zien we dat studenten heel enthousiast binnenkomen en aan de slag gaan. Echter, er gebeurt in die eerste 10 weken iets waardoor de glans er een beetje afgaat wat resulteert in een aantal afhakers, minder motivatie, minder mensen tijdens colleges en geklaag. Ik zou dat heel graag veranderd zien. Een studie is immers een kans om jezelf te ontwikkelen en waarbij je tijd krijgt om dingen te onderzoeken van jezelf en van dingen waar je interesse in hebt.  Voor mij was mijn studietijd een geweldige tijd en ik gun iedereen die ervaring.

Het zou dus een uitdaging zijn om een visie te formuleren die aangeeft waarom de studenten bij ons zitten, waarom we doen wat we doen, waarin we ons onderscheiden.
Misschien kunnen we nog niet alles waarmaken maar een goede visie kan ons als docenten ook triggeren om die richting op te bewegen. 
Laat ik eens proberen een aantal inspirerende visies te formuleren. 
Wie weet reageren ook studenten van mijn faculteit en dan plaats ik hun reacties erbij.

Even denken: ik zoek naar een visie die mij enthousiast maakt. Een visie waarvan ik denk dat die de student prikkelt en die mij ook vooruit helpt.

"We willen de studenten de ultieme leerervaring geven"

Niet slecht. Klinkt heel ambitieus. Ik denk dan meteen aan boeiende trainingen en opdrachten die echt 'out of the box' zijn. Nu maken onze studenten een socialisatieverslag om hun eigen achtergrond in beeld te krijgen. Met deze visie zou dat wel eens een opdracht kunnen zijn zoals 'maak een documentaire van je eigen leven".

Als docent denk ik dan ook aan een inspirerende leeromgeving met veel kennisclips, documentaires, hoorcolleges met (online) live sessies met professionals etc.

Ik zal er nog eens een verzinnnen:

"We halen het beste in de studenten naar boven"

Ook mooi. Hij lijkt zelfs een beetje op onze huidige visie maar prikkelt iets meer. 
Momenteel werken studenten veel samen in groepen en zijn er veel groepsproducten en een aantal individuele producten. Studenten leggen een van te voren bepaalde leerroute af waarbij (te weinig) rekening wordt gehouden (is mijn mening) met de individuele 'uniekheid' van de student.

Wow, stel je voor dat je dat loskoppelt. Als ik deze visie hoor dan denk ik aan projectgroepen die bestaan uit de hoeden van de Bono: een organisator, een creatieveling, een criticaster etc. Samen verzinnen ze een betekenisvol project waaraan ze 10 weken werken. Wat willen ze in die periode leren, welke doelen hebben ze, hoe willen ze de wereld verbeteren, veranderen etc. Ze gaan zelf aan de slag en tonen steeds aan wat en hoe ze hebben geleerd en reflecteren daarop. 

Uiteraard heeft deze visie ook betrekking op de docenten. We zetten elke docent in zijn kracht. Docenten met coachkwaliteiten doen supervisie en begeleiding, aantal docenten doen zelf ook mee aan zo'n project in het kader van 'practice what you preach' en natuurlijk om een inspirerend rolmodel te kunnen zijn voor de studenten.
Heerlijke gedachte.


"We willen het leven van studenten verrijken"

Deze is gepikt van de visie achter de applestore maar is goed bruikbaar voor het onderwijs.


Als ik aan deze denk dan zie ik heel boeiende docenten die boeiend lesmateriaal aanbieden die van betekenis kan zijn in het (professionele) leven van de student.

Natuurlijk is visie alleen niet genoeg:
"Passie is de brandstof die je energie geeft om je dromen te verwezenlijken, maar de visie is de routekaart" (pag 93 Masterclass Steve jobs).

Even denken heb ik er nog 1?
......
Weet je wat: nu zijn jullie aan de beurt
Wat is de visie waar jullie voor gaan (m.b.t. onderwijs), waar wil je elke dag je bed voor uitkomen, wat, welk doel streef je na?

Vervolgens schrijf je kort erbij welke beelden je daar bij hebt, zoals ik boven heb gedaan.

Ik zal de visies erbij plaatsen die ik ontvang.

Zondag 25 januari Rick, eerstejaars student.
"Studenten en docenten creëren samen inspirerend onderwijs".  






1 opmerking:

  1. Ik heb een blogje geschreven als reactie. :)
    https://jongleren.wordpress.com/2015/02/03/wat-zegt-linus-over-onderwijs/

    BeantwoordenVerwijderen