Pagina's

maandag 29 september 2014

Mijn eerste grote flipped classroom project

Ja hoor. Na mijn zelf gevolgde MOOC Blended Learning heb ik nu voor het eerst de opgedane kennis toegepast in een eigen Flipped Classroom project.


Achtergrond:
Voor de opleiding Social Work ontwikkel ik met collega Ayk de competentie 'Mediagebruik voor sociaal werkers'.  De belangrijkste indicatoren zijn:
  • Gebruik internet om samen te werken met andere professionals (bijv Linkedin).
  • Gebruik social media (internet) in het werken met de cliënt en diens netwerk (bijv Facebook en online tools).
  • Creëer als professional een eigen online identiteit en presenteer jezelf (bijv Twitter, Bloggen).
http://bit.ly/1pCPI2e
OLP 5
In deze eerste leerperiode van jaar twee moeten studenten het netwerk rondom de cliënt / kwetsbare burger in kaart brengen en proberen het netwerk te verstevigen.
Verschillende kennisgebieden leveren hier een bijdrage aan en onze insteek is. 
  1. Leg online contact met een specifieke groep mensen.
  2. Wees bewust van je online communicatie.   
(1) We kiezen voor de tool Facebook omdat dat laagdrempelig is en de specifieke groep mensen zich bevinden in het eigen netwerk van de studenten.
(2) Studenten moeten nadenken over het ontwerp van een eigen Facebook pagina. Dat doen ze aan de hand van het boekje 'Check je webtekst' van Eric Tiggeler.

Er zijn twee trainingen van 90 minuten. In training 1 staat de inhoud van de tekst centraal en in training 2 het ontwerp van een Facebook pagina.

Flipped classroom
We hebben ongeveer 160 tweedejaarsstudenten die getraind worden door 8 trainers.
De reden voor het gebruik van dit flipped classroom concept is geboren uit noodzaak omdat niet alle trainers even veel ervaring hebben in het gebruik van tools (in dit geval Facebook).

Op deze manier bewaken wij de grote lijn en kunnen de trainers zich meer bezighouden met de inhoud en doel van de opdracht (die los staat van de technologie). 
Studenten kunnen in eigen tempo en plaats de kennis tot zich nemen en zich voor bereiden op de training door een opdracht te maken. 

Bijkomend grappige bijzaak was dat Ayk en ik opeens beroemde docenten werden voor de tweedejaars. Ik geef maar les aan een relatief kleine groep studenten en nu hadden alle tweedejaars met ons te maken. Als ze mij zagen begonnen ze zelfs soms spontaan de leader na te zingen:) en een vriendelijk gesprek met me te voeren.
 

Maakproces
Ayk en ik hebben in 1 dag tijd ongeveer 8 korte instructieclips van maximaal 5 minuten opgenomen waarin we alle achtergrond informatie uitleggen.
We hebben de filmpjes met een goede camera gemaakt met een zendermicrofoon die we boven ons hingen.
Ondanks dat we een weblectureset binnen handbereik hebben, kozen we er toch voor om handmatig te filmen en te editten om een hogere kwaliteit te bereiken. We konden later teksten tussendoor plaatsen, leader ervoor zetten en knipjes maken. 

We hebben er bewust voor gekozen om de films kort te houden en niet te werken met powerpoints.

Ik ben een middag bezig geweest om zelf een leader te maken (inzingen en inspelen) en ik ben een dag bezig geweest de filmpjes te monteren en te plaatsen op youtube (verborgen).

Ter voorbereiding van de tweede training heb ik nog wat instructieclips opgenomen met screencast-o-matic en een paar nieuwe kennisclips.

Gebruik Blackboard

We hebben een eigen Blackboardomgeving aangemaakt en per training de filmpjes klaargezet. We hebben gebruik gemaakt van 'adaptieve inhoud' Dat betekent dat je niet zomaar alle clips kunt kijken maar dat je aan bepaalde voorwaarden moet voldoen. In ons geval het indrukken van een knop 'gezien' of maken van een paar vragen.

Hier een voorbeeld van een van de eerste kennisclips waarin we de manier van werken uitleggen.




Omdat de clips in Blackboard stonden, konden we ook gebruik maken van een paar eenvoudige 'learning analytics' principes.

Via de groepsmail van de cursus communiceerde ik met de studenten.
Een paar dagen van te voren kon ik in het grade centre zien wie nog nooit had ingelogd. Hoe cool is dat!

Die studenten kregen een vriendelijke mail van mij met de toon 'Om deel te nemen aan de training is een goede voorbereiding van belang. We verzoeken je voor de training twee uur te reserveren om de clips te bekijken en de opdrachten te maken'.

De avond voor de eerste training heb ik 's avonds om 23.30 de laatste keer gekeken en een 30 tal studenten die nog steeds niet hadden ingelogd een stengere mail gestuurd. Verder heb ik de namen van de studenten doorgegeven aan de trainers. Niet om de studenten er direct mee te confronteren maar wel om het bespreekmaar te maken mocht de situatie zich voordoen.

De trainingen zijn inmiddels voorbij. Tussen training 1 en 2 heb ik tussentijdse feedback gevraagd aan de trainers en studenten. De vragen die naar voren kwamen heb ik in een interview met de OLP voorzitter besproken en dat clipje hebben we ook geplaatst.

De studenten vonden het een interessante manier van werken. Ze vonden het leuk dat ze de films overal konden kijken. 
Bij de trainers was veel discussie over het screenen van de inloggegevens en hoe daar mee om te gaan.

Ik zelf vond het een goede eerste stap maar ik ben nog lang niet tevreden.
  • Zo vind ik de look en feel van Blackboard in de verste verte niet even prettig als de MOOC omgeving van Coursera die ik zelf heb gevolgd.
  • Ik kan aan de youtubefilms zien dat de studenten deze maar matig hebben bekeken. Ze zijn deze manier van werken nog niet gewend en ik zou daar graag een verbetering in zien.
  • Het is een eigen beheer productie en dat zie je:(. Binnen Zuyd zijn er specialisten in dit soort producties zoals Pieter en de ICT afdeling met hun eigen MOOC project. Toch koos ik ervoor om het zelf te doen. Ik denk dat ik dat aspect wil verbeteren en ik neig om dat zelf te willen en kunnen doen. Een keer in de leer bij Pieter denk ik:)
  • Ondanks de discussie met mijn trainers ben ik gefascineerd door de mogelijkheden om je studenten te kunnen volgen. Als docent is het een geweldige tool om te ontdekken wie wat doet. Ik heb zelfs met de OLP baas gesproken over een aanwezigheidsverplichting IN de les en IN de elektronische leeromgeving. En natuurlijk een vervangende opdracht als men daar niet aan voldoet.
  • Studenten gaven aan meer trainingen te willen. Ze gaven ook aan interesse te hebben in andere onderwerpen maar hebben de leerlijn niet voor ogen. Dat moeten we volgende keer beter uitleggen.
  • De camera niet meer op onze buiken inzoomen (haha) en wellicht geen korte broeken en bedrukte kleding meer dragen. 
  • Het maken van de clips kost heel veel tijd. Onderzoeken of dat efficienter kan, misschien toch met weblectureset.
  • Het monitoren en werken in de blackboardomgeving kost ook veel tijd, ook hier kijken naar efficiëntie.
Een ander blog ga ik in op een nieuwe ontwikkeling op mijn faculteit. Het opnemen en live streamen van ALLE colleges. Voor sommige Hogescholen niets nieuws, voor ons bijzonder.

En ik moet mijn MBO ervaringen ook nodig updaten qua blogs. Genoeg werk aan de winkel dus!!

4 opmerkingen:

  1. Mooi experiment Frans en Ayk. Ik zou graag ook wat meer van de (vaardigheids)clips willen zien. Ben heel benieuwd! Pieter / @pbadekk

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed bezig, Frans en Ayk!
    Erg leuk om te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ziet er goed uit, toch wel veel werk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Carin. Ik probeer het als een duurzaam project te zien wat we een aantal jaren kunnen hergebruiken met kleine aanpassingen. In het meest ideale geval komt er (met de tijd die ik dan win) elk jaar nieuwe onderdelen bij

      Verwijderen