Pagina's

zondag 6 oktober 2013

MOOC Blended Learning start 15 Oktober

Binnen de HBO faculteit waar ik werk zijn onder bevlogen leiding van de curriculum commissie grote veranderingen gaande. Deze week werd weer een presentatie gegeven waarin ze vertelden dat we bij Social Work 2.0 gaan werken met nieuwe didactische onderwijsvormen (Flip the Classroom, Blended Learning). Er bestaan verschillende modellen maar gemeenschappelijk is wel dat de rollen van docenten en de manier van kennisoverdracht anders is dan in traditionele vormen van onderwijs.

We zullen ons als docenten in de toekomst natuurlijk allemaal meer moeten gaan verdiepen in dit fenomeen. Gelukkig zijn we niet de enige instelling die zich bezig houdt met dit soort veranderingen. Er is op het internet al heel veel informatie te vinden over deze nieuwe vormen van onderwijs waarin ICT een rol speelt als middel en ter ondersteuning.

15 oktober start er een gratis MOOC over Blended Learning.
Interessant voor iedereen die met onderwijs bezig is lijkt me.....

https://www.coursera.org/course/blendedlearning
MOOC staat voor Massive Open Online Course.

Nog even in het kort: een MOOC is een on line opleiding waarin je elke week filmpjes moet kijken en opdrachten moet maken. Binnen de cursus zijn er fora waar je met elkaar over verschillende onderwerpen kunt discussiëren. Per week staat een onderwerp centraal. De feedback krijg je van je medestudenten. Aan het eind van de cursus (6 weken) krijg je een certificaat of bewijs van inschrijving.

Het is geen uitzondering dat er tussen de 2 en 20 duizend mensen aan 1 cursus meedoen (Massive).
Er is geen voorkennis nodig maar enige affiniteit met onderwijs is wenselijk. Verder mag iedereen meedoen (Open)
Je kijkt en maakt de opdrachten in je eigen tijd en tempo vanachter je eigen computer maar moet dit steeds voor de deadline van de week gedaan hebben (Online)

Afgelopen februari heb ik met veel plezier een MOOC gevolgd over muziek maken met de computer. Naast het tot me nemen van de aangeboden stof heeft het ook het effect gehad dat ik me veel meer ben gaan verdiepen in het onderwerp buiten de MOOC om. Ik heb er weer meer boeken over gelezen en artikelen over gezocht. Het heeft me destijds erg geïnspireerd. Het heeft er zelfs aan bijgedragen dat ik de kans heb genomen twee middagen les te geven als docent geluidstechnicus op een MBO.


Hier nog een linkje naar mijn blog van toen voor als je wilt weten hoe het destijds in zijn werk ging.

Wat mij aan MOOC's fascineert is dat het een logisch gevolg is van de huidige ontwikkelingen op het internet

  • Eerst was er geen internet en was je voor kennis aangewezen op boeken en onderwijs
  • Toen kwam het internet en ging men zelf content genereren die voor iedereen toegankelijk was maar die niet gestructureerd was
  • Hogescholen en universiteiten wereldwijd stellen al een aantal jaren veel colleges vrij ter beschikking in de vorm van podcasts en weblectures
  • Naast het openstellen van colleges is er nu een grote ontwikkeling gaande om alles open te stellen (Open Educational Resources)
  • Een MOOC gaat weer een stap verder: hier wordt de kennis gestructureerd aangeboden in een virtuele leeromgeving
  • De volgende stap is dat deze cursussen gecertificeerd zullen worden
  • De volgende stap....
We zullen als instelling er over moeten nadenken hoe we ons nog gaan onderscheiden ten opzichte van dit soort ontwikkelingen.....

Goed ook om te weten dat de faculteit ICT binnen Zuyd ook bezig is het ontwikkelen van een eigen MOOC.
Op dit blog is daar meer over te lezen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten