Pagina's

donderdag 10 oktober 2013

MBO en Facebook IN de les

In een vorig blog deed ik verslag van mijn zoektocht binnen het MBO om web tools toe te passen in de les. Ik schreef dat het een beetje uit de hand liep door overgenomen laptops met vieze filmpjes en Google Doc documenten die binnen 10 seconden totaal vernietigd waren. Het gebruik van Youtube was goed: leerlingen moesten filmpjes over een bepaald onderwerp plaatsen in een besloten Facebookgroep die voor de les wordt gebruikt. 
Na de les bleven toen een paar leerlingen hangen om zich te beklagen over aantal raddraaiers.
Bij thuiskomst plaatste ik op Facebook dat we een week later een toets over het onderwerp zouden hebben.

Deel 2.

Al snel kreeg ik een verontwaardigde reactie van een leerling die het maar onprofessioneel van me vond om Facebook daarvoor te gebruiken.

Daarna was het een paar dagen stil...

Bij de volgende bijeenkomst vroegen twee leerlingen of ze even met me mochten spreken. Ze hadden een gesprek met de mentor gehad en wilde dat met mij bespreken. Ze hadden een aantal punten in een brief gezet. De hele klas liep maar buiten en we bleven met zijn drieën achter. De twee leerlingen waren zeer respectvol en het was een goed gesprek.

Daarna kwam de klas weer binnen en hebben ze zeer serieus gewerkt gedurende de rest van de middag.


Terug naar het gesprek: Twee dingen kwamen erg naar voren:
1: Het nivo van de groep is zeer verschillend maar de groep vraagt of ik me op de beginners wil richten en eventuele opdrachten voor mensen die verder zijn apart wil uitreiken. Geen probleem natuurlijk.

2: Bespreken van het gebruik van Facebook.
Er volgde een betoog van de leerlingen dat dat toch echt niet kan: Facebook gebruiken voor lesdoeleinden. Dat iedereen gestressed raak als ik om 23 uur nog een berichtje plaats. Dat ze niet weten wat ze met al die linkjes moeten. Dat Facebook vooral VAN HEN is waar ze met elkaar kunnen hangen. Dat ze vooral gewoon TRADITIONEEL les willen. Ik mag alleen maar huiswerk en opdrachten geven tijdens de les. Dat ze school en privé willen scheiden. Zulke dingen.

Ik werd er stil van.Ik was tegelijk gefascineerd (jongens, we leven in 2013!) als ook een beetje verbaasd (Ik dacht dat jullie blij zijn met nieuwe werkvormen).

Tegelijk moest ik denken aan de presentatie van Danah Boyd die ik in 2011 bij de Educause hoorde spreken over haar onderzoek naar Faceboekgebruik onder jongeren.  

Zij gaf aan dat jongeren het niet prettig vinden als ze in hun omgeving worden lastiggevallen door docenten of dat ze het gevoel hebben dat ze bekeken worden.

Ondertussen heb ik internet dus kan naar andere vormen uit gaan kijken
Toch wil ik de besloten Facebookpagina blijven gebruiken. Het lijkt met voor hen beter dat ze een aparte Facebookpagina starten waar ze lekker kunnen hangen met elkaar.

Tegelijk voel ik ook de behoefte hun mediagedrag te bespreken. Het is naïef van ze te denken dat niemand daar kijkt. Van mij hebben ze weinig te vrezen, maar ze moeten zich wel bewust zijn wat ze plaatsen. Deed me denken aan dit geweldige filmpje.
 
Vandaag zag ik de mannen weer en ze hebben weer prima gewerkt. Goede bijeenkomst.
Allemaal prettige herfstvakantie en daarna weer verder met nieuwe pogingen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten