Pagina's

zaterdag 5 oktober 2013

Eerste (Hilarische) ervaringen MBO en blended learning

Omdat ik les geef op zoals MBO als HBO en veel gebruik maar van ICT in het onderwijs blog ik daarover. Dit blog gaat over mijn eerste 6 weken aan ervaring binnen een MBO.

Ik ben 6 weken geleden blanco begonnen. Ik heb alle vrijheid om invulling te geven aan mijn lesinhoud. Ik heb een boek waarmee ik moet werken. Ik ben gewoon begonnen en al snel bleek mijn werkwijze goed te passen in een didactisch model uit dit kennisnetfilmpje. 
Vooral vanaf 3m05 zijn overeenkomsten. 
(Dit model van Jackie Gerstein is een combinatie van het T Pack model en de leercyclus).



Momenteel ben ik bezig met het onderwerp Equalizers (geluidstechniek). ik ben al een aantal weken op verschillende manieren bezig met het onderwerp. Hieronder staan de hoofdpunten van mijn werkwijze.

1. Allereerst liet ik studenten in tweetallen samenwerken. Ze moesten op een blaadje alle begrippen schrijven die ze kennen rondom dit onderwerp (nulmeting: wat is startkennis en samenwerkend leren).

2. Vervolgens mochten ze in de praktijkruimte in kleine groepjes experimenteren met een mengpaneel rondom verschillende opdrachten (experimenteren).

3. Vervolgens heb ik aan de hand van een hoofdstuk uit het boek alle relevante theorie doorgenomen en besproken en demonstreerde ik verschillende types filters met audiosoftware (kennis).

4. Vervolgens liet ik de studenten op youtube zoeken naar relevante filmpjes en zij moesten die link plaatsen in onze besloten Facebookgroep (betekenis geven, onderzoek).

5. Vervolgens gaf ik schriftelijk feedback op de filmpjes. Welke filmpjes waren geschikt en waarom. Ik gaf verheldering van onbekende begrippen en legde de aandacht op bepaalde passages (feedback).

6. In een volgende theorieles bespraken we de twee beste films en gaf tussendoor verdiepende stof en stelde tussendoorvragen. In deze fase gaf ik aan wat ik van ze verwacht bij een toets.

7. In dezelfde les startte we met het werken aan een gezamelijk Google Docs document waarin ze alle relevante begrippen moesten verklaren (samenwerkend leren).

8. Daarna was het plan om een individueel blog te schrijven waarin ze hun eigen verdiepende verhaal over het onderwerp zouden mogen schrijven.

9. Daarna wilde ik ze feedback laten geven op elkaars blog.

10. Tot slot zou er een eindtoets zijn met luister- en theorievragen op 4 nivo's.

De stappen zie je globaal terug in het volgende schema.
Ik volg het schema nog niet helemaal per stap maar er is veel overlap.
Het is een cyclisch proces dat rechtsboven begint.



Meer info over dit model van Jackie Gerstein.

Tot zover de theorie, nu de praktijk!

Op papier heel mooi natuurlijk maar ik ben deze week bij stap 7 aangekomen en heb besloten om stap 8 en 9 over te slaan. Bloggen is nog iets te veel gevraagd op dit moment.  Ik heb de toets opgegeven voor volgende week.

Wat ging 'mis', of beter wat heb ik onderschat en wat leer ik eruit.

Om te communiceren gebruik ik een besloten Facebookgroep. ik communiceer daarmee met de studenten en bij bepaalde opdrachten moeten zij daar plaatsen. 
Ik geef plaats vaak algemeen interessante links maar merk dat de 22 studenten daar nauwelijks iets mee doen.
De studenten plaatsen (onzin)posts die geen relatie hebben met het onderwerp.

Het plaatsen van de youtubefilmpjes (opdracht stap 4) ging goed alleen kreeg ik niet de indruk dat zij met veel aandacht de filmpjes hebben bekeken. 
Ze hebben gezocht op onderwerp in youtube en de link vrij snel geplaatst. Volgende keer wellicht een link zelf plaatsen en daar vragen over stellen.

En nu komt het hilarische deel van het verhaal.
Ik liet in de les op een laptop van een student een van de filmpjes zien (omdat ik als ieuwe werknemer nog geen internet heb). De student was blij dat zijn laptop op de beamer en geluidsinstallatie werd aangesloten dus eerst moesten we genieten van een of ander housenummer en wist de student opeens niet meer hoe hij het filmpje moest stoppen:).

Nadat het een minuut of 10 goed ging met het bekijken van twee filmpjes met uitleg en tussendoorstops werd zijn computer opeens op afstand overgenomen en verscheen er opeens een 'filmpje met expliciete inhoud' op de beamer. Ik vroeg dat natuurlijk te stoppen maar ik wist niet wie zijn laptop had overgenomen. Hij met zijn handen semi onschuldig in de lucht: ik doe niets hoor mijnheer, ik weet ook niet wat er gebeurt.

Zucht...Ik zette de beamer even handmatig op een ander ingangssignaal maar iemand had een remote control vervanging want de beamer ging tot 3x toe terug naar dit beeld voor 18+.
(Nu schrijvend denk ik dat de beamer gewoon zocht naar een input signaal).

Toen dat allemaal eenmaal achter de rug was moest ik nog beginnen aan de google docs opdracht....
Om te voorkomen dat alle studenten een googleaccount moeten aanmaken had ik de opdracht open gezet met een link. Geen goede keuze zou snel blijken.

Nadat ik de opdracht had uitgelegd gingen meerdere anonieme schrijvers met de inhoud aan de haal en verdween mijn tekst als sneeuw voor de zon en verschenen allerlei onzinteksten in het beeld. Vervolgens ontstond een grote weerstand tegen de opdracht, 'dit zou absoluut niet werken' was de boodschap.

Het was tegen het eind van de bijeenkomst en ik besloot ze aan te spreken op hun verantwoordelijkheid. Ik was best boos eigenlijk terwijl het maar een klein clubje was dat de boel verstierde. "Als jullie serieus genomen willen worden moet je ook serieus doen!"

Met die boodschap zijn ze naar huis gegaan.

Na afloop bleef een clubje studenten achter die zich beklaagden over de relschoppers. Ik gaf aan dat ze hen daarop moeten aanspreken in en buiten de les maar dat vinden ze erg lastig.
Ook begon een aantal van hen te klagen over mijn opdracht. Ze wilde hun samenvatting helemaal niet delen met de anderen. Ze willen niet dat anderen meelopen en profiteren van hun inzet. Ik gaf aan dat ieder een beetje info moet geven zodat er in het een geheel een grote samenvatting ontstaat waar ik feedback op kan geven.

Later op de avond dacht ik dat ik beter de blogopdracht kon weglaten en plaatse een post op Facebook: volgende week toets over equalisers.

Benieuwd naar het vervolg?
Ik ook.....






Geen opmerkingen:

Een reactie posten