Pagina's

donderdag 12 september 2013

Hoe gebruik ik web2.0 om mbo studenten kennis en vaardigheden te laten aantonen

Dag Eric, Judith en Harry en alle lezers van dit blog!

Ik wil jullie graag vragen even mee te denken over mijn 'casus'.

Ik zoek een manier om mbo studenten opdrachten te laten maken gebruik makend van het internet waarbij ik een beetje controle kan houden.

Sinds 3 weken werk ik twee middagen per week als docent geluidstechnicus bij een MBO opleiding in Heerlen. Ik vind het erg leuk interessant omdat het een hele kleine opleiding is met per leerjaar 1 klas van 20 man. Heel overzichtelijk in vergelijking met een hele grote HBO opleiding waar ik ook werk. 

Een andere reden dat ik het leuk vind is gewoon omdat ik min of meer in een speeltuin werk. Met een groepje van 21 studenten mag ik 2x 3,5 uur per week werken aan theorie en praktijk rondom geluid. Heel veel van mijn interesses en passies komen daarbij samen zoals geluidstechniek, docentschap en werken met jongeren.
Vanmiddag liet ik de gevorderde groep werken aan deze tafel. Heerlijk toch...
 

Omdat ik een nieuwe werknemer ben en nog geen account heb, heb ik nog geen toegang tot het internet en heb ik nog geen emailadres. 
Ik heb de beschikking over een beetje old skool theorielokaal met een krijtbord en een beamer met een kapotte vga kabel zodat de kleur geel wegvalt:). Verder niets.

In het theorielokaal leg ik steeds iets uit over geluid, bijvoorbeeld over equalizers en komen er termen langs als shelving, q-factor, bandpassfilter, bandeq, (semi)parametrische equalizer, notch filter. Dat soort termen. Vervolgens mogen ze dat in groepjes gaan exploreren in de theaterzaal op de apparatuur.

Omdat het mbo-ers zijn, houden ze niet echt van de theorie. Toch vind ik (en de landelijke criteria) het belangrijk dat ze vaardigheden en KENNIS hebben.

Ik zoek een manier om hen te toetsen in de theoretische kant van het verhaal en ik wil dat natuurlijk doen gebruik makend van het internet. Dit zijn mijn wensen:
  • Studenten geven in eigen taalgebruik informatie over een onderwerp
  • Studenten kunnen gebruik maken van plaatjes en filmpjes (zelf gemaakt mag ook)
  • Studenten moeten elkaar feedback geven op hun bijdrage
  • Het moet leuk en leerzaam en motiverend zijn
  • Als docent wil ik een soort supervisie houden (dingen kunnen beheren, borgen)
  • Ze mogen deze bijdragen openbaar maken indien ze dat wensen en koppelen aan bijvoorbeeld portfolio of eigen website

De redenen dat ik jullie advies vraag zijn:

Eric: omdat ik je bij NCOSM heb horen vertellen hoe jij studenten via blogs met elkaar laat communiceren op artikelen die ze als opdracht moeten posten. Sterker nog, ze communiceren alleen via blogs en opmerkingen met elkaar. Bijkomend voordeel is dat het ook open is zodat ze zich bewust zijn van de buitenwereld en ook zich al (beginnend) professional tonen aan de buitenwereld.
Vraag: heb jij controle over de inhoud van de blogs? M.a.w. kun je de inhoud borgen / veilig stellen i.v.m. accreditatie.

Judith: omdat jij een blog en social media expert bent.
Jij weet vast een antwoord op de vraag hoe ik het best met deze groep kan werken. Bijvoorbeeld een gezamelijke wordpress omgeving waar ieder auteur is van zijn eigen hoekje en waar ik als hoofdredacteur iets meer rechten heb? Of in de vorm van een wiki of misschien alleen met blogspot of gratis website zoals weebly. Of iets anders natuurlijk.
 
Harry: omdat jij bekend bent bij reilen en zeilen bij betreffende MBO en misschien weet of ik daar Netschool voor kan gebruiken (als ik een account krijg) en of er voorbeelden van good practice zijn binnen de instelling.

Jullie snappen dat ik reuze benieuwd ben naar jullie antwoorden.

ps: je mag reageren via het blog:)

psps: in open 'internettoetsing' heb ik ook wel interesse

3 opmerkingen:

  1. Dag Frans, weer met een leuke uitdaging bezig!
    Ik denk niet dat er een one-fits-all- oplossing is. Je moet je afvragen wat precies het leerdoel is.
    Vanuit de lerende is het interessant om aan een eigen portfolio te werken in de vorm van een blog, waarin hij/zij zelf kan bepalen om deze wel of niet openbaar te zetten (mediawijsheid ;)). Voor jou als docenten is het bijhouden/lezen van diverse blogs een intensieve klus. Dit kan je oplossen door met RSSfeeds te wereken (mits de blogs open staan is dit een oplossing). Of je bent medebeheerder van elk blog.
    Vanuit instructorsrol zou je kunnen kiezen voor een gezamenlijk blog / website. Dan werk je in 1 omgeving en regel je rechten binnen het blog. Gezamenlijk kan je bepalen om het wel of niet open te zetten. WP of Blogspot maakt weinig verschil.
    Samenbouwen aan kennis kan natuurlijk weer veel beter met een wiki.
    Welke vorm je ook kiest, ze kunnen in alle gevallen elkaar van feedback voorzien en zijn allemaal motiverend. Hier toe moeten ze wel gestimuleerd en ondersteund worden, want dit blijkt toch wel lastig te zijn om (openbaar) een mening te plaatsen.
    Nog even nadenkend zou ik adviseren:
    1 gezamenlijk blog (rechten regelen via de diverse rollen), afgesloten (is veilig), je hebt de mogelijkheid om data te exporteren en vast te leggen voor accreditatie ed. Ik zou daarnaast de studenten stimuleren hun bijdrage ook te publiceren in eigen omgeving waar zij zelf alle rechten op hebben.

    Kan je hier iets mee? Anders nog maar eens f2f sparren ;)
    Groet,
    Judith

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Judith
    Allereerst dank voor je antwoord. Mijn interesse gaat het meest uit naar een gezamenlijk blog waar ik de rechten kan regelen. Ik hou je op de hoogte. Vooralsnog is het nog iets te veel gevraagd om te bloggen. Een google doc's opdracht was al lastig genoeg. Ik zal daar binnenkort over bloggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Trouwens, mijn collega Harry reageerde via de mail en gaf dit door:

    Hoi Frans,
    N.a.v. je vraag m.b.t. inzetten van tools voor je MBO studenten weet ik niet zeker of je misschien geabonneerd bent op deze Nieuwsbrief en regelmatig op de site van Kennisnet zoekt.
    Op de site van Kennisnet en ook via een abonnement op deze nieuwsbrief zijn veel tips, projecten, info en praktijkervaringen te vinden die natuurlijk meer op het MBO en doelgroepen en (ook soms wettelijke)mogelijkheden aansluiten.

    Toen ik vandaag deze nieuwsbrief kreeg dacht ik weer aan je vraag, daarom alvast ter info doorgestuurd.
    met vriendelijke groet,
    Harry

    www.kennisnet.nl
    nieuwsbrief: http://public1.tripolis.com/preview?CSp3SWQB_Veo3EvSaEb1s3zBv*Aej0snw7fuCT1GbGUa**gQYKaxUj56o1rSwH74

    BeantwoordenVerwijderen