Pagina's

zondag 19 mei 2013

Nationaal Congres Onderwijs en Social Media Blog 1

Vrijdag 17 mei (HBO dag) bezocht ik het NCSOM congres in het geweldige nieuwe filmmuseum Eye in Amsterdam achter het Centraal Station.
Wat mij betreft is de titel niet helemaal kloppend. 'Social Media' was weliswaar een accent tijdens de presentaties van de workshops en gasten maar bij de keynote sprekers ging het eerder over nieuwe internetontwikkelingen. Maar niet getreurd, het was evengoed interessant. Een dag als deze is goed om jezelf te voeden, eraan herinnert worden waarom je doet wat je doet en het ontmoeten van nieuwe mensen. Een geslaagde dag dus.

De onderwerpen van de dag en de keynote sprekers zijn interessant genoeg om er aparte blogs aan te wijden en dat zal ik dan ook (pogen) te doen. Ik begin met dit blog 1 met een samenvatting en overzicht van de dag.

De eerste keynote spreker was Ian Carrington
Hij is Mobile & Social Advertising Sales Director (NACE) van Google. In zijn presentatie liet hij diverse ontwikkelingen zien van Google waaronder Google Scholar, Google Car, Google Goggles, Google Glasses en Google +. Hij vertelde niet over onderwijs maar over nieuwe technieken. Voor ons is de transfer naar onderwijs wel goed te maken, daarover in een ander blog meer. Inhoudelijk kwam een groot deel van zijn verhaal overeen met de drie lezingen die onlangs zijn gegeven door Alexander Klopping in De Wereld Draait Door University.


De tweede keynote spreker (ster) was Anka Mulder
Zij was president van het internationale OpenCourseWare Consortium en per april 2013 is zij benoemd in het College van Bestuur van de TU Delft in de functie van Vice-president Education & Operations. Ze sprak over een aantal interessante zaken die met schaalgrootte te maken had.
Steeds meer mensen kunnen studeren, zoveel dat we op termijn de vraag helemaal niet aan kunnen binnen de gegeven capaciteiten van de huidige manier van lesgeven. Volgens haar zijn MOOC'S dan ook een hele logische ontwikkeling en oplossing om deze schaalgrootte hoofd te kunnen bieden. Bij de TU Delft starten binnenkort verschillende MOOC's waaronder Solar Energy en Water Treatment
Doordat onderwijs steeds meer openbaar wordt (gratis cotent OER, gratis leeromgevingen MOOC, weblectures etc), komt alles wel meer bloot te liggen: de kwaliteiten van goed onderwijs maar ook de matige zaken. Een uitspraak die zij citeerde was:
'When the outstanding becomes so easily accesible, average is over" .
Vrij vertaalt: als er schitterend en kwalitatief lesmateriaal makkelijk te verkrijgen is via MOOC's en internet dan kun je het als instelling niet meer permitteren middelmatig te zijn in je eigen aanbod (on-line en off-line)!
Anka Mulder heeft ook een blog.


Een 'normale' spreker die ik absoluut als keynote spreker heb ervaren en kan aanraden is Erik Duval. Hij is universitair docent aan de KU Leuven. Als docent maakt hij veel gebruik van Social Media. Hij laat zijn studenten bloggen en op elkaar reageren. Hij laat studenten werken aan een authentieke beroepstaak i.p.v. 'toyproblems'. Hij heeft ervaring opgedaan met het maken en aanbieden van (M)OOC's. Erik had ook een interessante visie op examinering. Hij heeft dit afgeschaft omdat het examen DOEL is geworden en geen MIDDEL. In plaats van je af te vragen of iets getoetst wordt moet de vraag zijn: 'is het interessant om te leren'. Erik werkt met Badges die de studenten kunnen verdienen. Eric werkt ook met verschillende analysetools om inzicht te krijgen in het leer- en samenwerkgedrag van zijn studenten.
Hier een link naar zijn slideshare presentaties.
Hier een link naar zijn blog.

Tijdens de dag waren er verschillende sprekers en workshops rondom gebruik en ervaringen met social media rondom 4 insteken. 
1 onderwijs en onderzoek
2 marketing en communicatie
3 management info
4 voorbeelden van experts

Een aantal presentaties die ik bijwoonde of waar ik over hoorde:

Erwin Blom ging met behulp van een hangout sessie van Google+ in discussie met een aantal ervaringsdeskundigen en met de zaal internetrevolutie en onderwijs.

Alf Moens van SURF vertelde over nieuwe 'problemen' en richtlijnen rondom social media en kwam tot de conclusie dat de huidige richtlijnen en integriteitscodes voldoen mits ze hier en daar een beetje aangepast worden. Geen speciale richtlijnen nodig voor Social Media dus.

De HAN vertelde over hun ervaringen om voor de opleidingen Communicatie en Commerciƫle Economie een geheel nieuw curriculum te maken waarbij nieuwe internetontwikkelingen (Social Media, tools en apps) verweven zijn door de opleiding.

Saxion vertelde hoe ze studenten inzetten als ambassadeurs via Social Media.

Er waren meer presentaties maar die heb ik niet bijgewoond. Misschien willen mijn collega's hun bevindingen op dit blog plaatsen of we lezen het op het blog van mijn andere collega Judith op 2 be jammed.

In de volgende blogs zal ik inzoomen op de twee keynotesprekers en de presentatie van Erik Duval.

Hier zijn verschillende filmpjes van het driedaagse congres te vinden.



 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten