Pagina's

donderdag 13 september 2012

Estafettestokje Kernwaarden Zuyd week 3

Binnen Zuyd gaan deze estafettestokjes rond waarin het bestuur ons vraagt naar onze omgeving te kijken en onze kernwaarden daaraan te spiegelen.
Na een maand geef je het stokje door en mail je je verslag door. Ik kies voor een ander vorm namelijk een blog.
Ik ga eerst de komende 4 weken mijn werk beschrijven en dan terugblikken aan de hand van de kernwaarden.
Verhalen van andere collega's zijn te vinden op het infonet.

Veel leesplezier met de derde week.


Algemeen

Deze hele week stond in het teken van de introductieweek ofwel werkweek (Vielsalm, Belgische Ardennen). Dat het een WERKweek is zal blijken uit de beschrijvingen. Het programma is helemaal gevuld van 's morgen 9 uur tot 's avonds 22 uur, daarna eindigt de dag altijd met een feest dat tot een uur of 2,3 duurt. Lange dagen korte nachten dus.
In totaal gaan er ongeveer 270 eerstejaars studenten mee die in groepjes van 9 personen de hele week bij elkaar zijn. Deze 9 mensen slapen samen in een huisje en moeten ook zelf koken. Elke groepje wordt aangestuurd door een 4de jaars student. De vierdejaars studenten zitten met ongeveer 6 collega studenten en 2 docenten in hun huisje. De docenten begeleiden hen weer bij hun begeleidingsproces. Het geheel wordt aangestuurd door twee docenten Peggy en Tiets.
Daarnaast zijn er mensen voor de catering, EHBO en er zijn twee muzische docenten die alle toneelstukjes en presentaties begeleiden (waar ik er een van ben). Ik maak ook foto's en filmpjes van de week.


Maandag 3 september Dag 1

08.00 uur ik laad mijn persoonlijke bagage en een heleboel apparatuur in. 
09.00 uur: alle studenten en docenten verzamelen zich bij de parkeerplaats waar 6 bussen klaarstaan. Op donderdag heeft iedereen al een introductie gehad en iedereen heeft een gekleurd bandje zodat de studenten nu makkelijk te organiseren zijn.
Alle spullen worden ingeladen. De bussen om de beurt vertrekken tussen 9.30 en 10.30 uur.


Bussen en studenten staan te wachten


Alle bagage moet willekeurig in de bus geladen worden


Studenten weten niet wat ze te wachten staat en op sommige foto's zie je afwachtende blikken
11.00 uur studenten komen aan op de 'dropplek'. Eerst moeten ze een spel spelen zodat de groepen om en om kunnen vertrekken. De wandeling duurt tussen de 3 en de 5 uur afhankelijk van of je goed loopt. Ondertussen moeten ze wat opdrachten uitvoeren om elkaar beter te leren kennen en samen te werken.
Hier is een groep bezig een rebus op te lossen
Close up van iemand van de rebusgroep
Rond 15 uur komen ze aan op het park. Voordat ze de sleutel krijgen moeten ze eerst weer een spel doen.


Ga zonder met elkaar te praten op leeftijd in de rij staan
Daarna de bagage ophalen en eten ophalen waarna gekookt en gegeten kan worden.


Variërend van twee beschaafde tassen tot enorme roltrolleys
Elke groep krijgt een krat eten en moet dat elke dag aanvullen
Twee dagen van te voren wordt een kleine vrachtwagen met voedsel aangeleverd om 300 personen gedurende 3,5 dagen te voeden.

19.00 uur  het eerste OT en daarna zijn er verschillende kleine hoorcolleges waar studenten zich voor hebben kunnen inschrijven.
Het eerste OT waarbij de studenten samen aan een casus werken
21.30 dan dan zijn de naamspresentatie per groep (32 stuks) . Rond 22 uur tot in de late uurtjes het eerste feest. Alleen de eerstejaars mogen alcohol drinken. De vierdejaars en docenten houden het bij water en fris. De studenten moeten per groepje 's nachts naar huis en er zijn een aantal docenten die 's nachts met het busje surveilleren en de eventuele nachtfeestjes controleren.
Er zijn 32 van deze groepen

De studenten zijn best moe dus ik lig rond 02.15 op bed. Maar goed ook want omdat ik de toneelgroep meehelp moet ik dinsdag om 6.30 opstaan.


Dinsdag 4 september dag 2

2de dag 9 uur s morgens
6.30 opstaan omdat er om 7 uur is afgesproken de doorloop van het toneelstuk te doen. Ik help bij de techniek. Mathias bakt eerst ei met spek en we ontbijten met de studenten in het chateau waar het toneelstuk wordt opgevoerd. Na de doorloop moeten we haasten om alles klaar te krijgen voordat de studenten vanaf 8.50 binnen komen.


Eerst opent Tiets met een briefing. Daarna een indrukwekkend toneelstuk waarin de casus tot leven komt. Hieronder de eerste 3 minuten van de openingsscene.

11.00 het eerste OT, smiddags weer een OT waarna een presentatie is van twee groepen aan elkaar.  



Oriëntatie rondom Mandy
Student luister aandachtig naar de feedback die de groep krijgt
Van elke gebeurtenis maak ik foto's en ik film van alles een beetje. 
Ik heb vandaag een pauze tussen 1430 en 16.00 en ga een uurtje slapen om de korte nacht te compenseren.


Zo heb ik de hele week rondgelopen (plus fototoestel)
 19.00 studenten moeten een document inleveren, daarna sport- en spellenavond.
Yes! op tijd ingeleverd
De studenten moeten serieuze en melige spellen spelen. Het spel op de mat was een van mijn favoriete spellen.



Erg grappig 'ik hou van Holland' spel
Student concentreert zich op een spel
 In de tussentijd kijken een aantal docenten en studenten het document na.
21.30 iedereen verzameld in het chateau en er worden wat prijzen uitgereikt. Uiteraard eindigt de dag met een feestje. 
Ongeveer 300 studenten zittend in het chateau

Het viel me op dat op de eerste dag dat er best wat mensen een gitaar bij zich hadden. De studenten vroegen of we een jamsessie konden organiseren. 
Ongeveer 30 studenten en 4 gitaristen verzamelden zich 's avonds in een aparte ruimte en hebben meer dan twee uur samengespeeld. Heel grappig om te zien hoe het er tegenwoordig aan toe gaat. vroeger werkte je met liedbundels, nu noemen de student een lied en ze zoeken allemaal de tekst op hun smartphone. 
Ik filmde een heleboel en op een bepaald moment besloot ik ook om een liedje te zingen met de studenten. Een van de studenten heeft het opgenomen.
Ik deed het lied 'The Jungle' met de gehele groep, een gouwe oude uit mijn docentenrepertoire.
Rond 03.00 lig ik op bed nadat de studenten weg zijn en het chateau schoon is geruimd. Met collega Matthias joegen we iedereen uit het chateau met onze meest trieste muziek. Het idee ontstaat om daar eens een avond voor te organiseren "de avond van de depressieve muziek'. Heb ik nu al zin in:)
 

Woensdag 5 september dag 3

09.00 uur briefing in chaetau. Vandaag is de grote dag voor de studenten. De laatste presentaties aan elkaar.

10.00 een van de docenten komt met het idee om een FLash Mob uit te voeren voor de eerstejaarsstudenten. De vierdejaars pikken het meteen op en verzinnen ter plekke een dans op muziek die ons het meest geschikt lijkt. We oefenen 20 minuten.

11.00 uur in het huisje van Matthias en mij zitten twee studenten waar ik een uitgebreid gesprek mee voer over hun leerdoelen.

13.00 onze directeur en twee opdrachtgevers komen op bezoek om te beoordelen. Aan de hand van alle foto's en filmpjes, waar ik een selectie van laat zien, praat ik ze bij over het verloop van de week. Ze zijn onder de indruk van de organisatie.

Opdrachtgevers van Daelzicht

14.00  's middags is de generale repetitie van 16 groepen studenten. Ze krijgen daarbij feedback die daarna nog verwerkt moet worden. Matthias en ik bekijken alle 16 presentaties en geven feedback op de presentatie, creativiteit en muzische aspecten. Dit doen we met hulp van een groepje studenten. Dit moet perfect getimed lopen: binnenkomst groep in stilte, exact 5 minuten om de presentatie te laten zien, exact 5 minuten feedback in een andere hoek, in de tussentijd wordt de andere groep in stilte binnengesluisd. Het nivo is goed en er is veel variatie.

18.00 we zijn klaar met de feedback en spreken na met de hulpstudenten. Om 19.00 spreken we af met de studenten omdat zij als eerstejaars ook met dat zelfde groepje de avond aan elkaar moeten praten en presenteren.

Onze twee studenten hebben voor ons gekookt. Erg lekker.

19.00 we spreken de laatste dingen door. Het groepje eerstejaars studenten is een beetje nerveus. Er ligt een grote taak op hen. We helpen natuurlijk op de achtergrond waar nodig.


20.00 we starten met de presentaties, het wordt een groot succes. De groeps presentaties zijn heel goed en ze hebben heel veel feedbackpunten verwerkt. Ik ben best trots op de groepen. 



De laatste avond van de werkweek werd grotendeel georganiseerd en gepresenteerd door een groepje eerstjaarsstudenten: de 'rode draad groep'. Ze hebben prima werk geleverd met als slagroom de presentator van de avond die alles in goede banen leidde.
Aan het eind van de avond onstond er vanuit de zaal het idee om een wave te doen en later werd er zelfs ge-crowdsurfed. Ook dit was bijzonder om mee te maken.


23.00 het slotfeest. Rond een uur of 12 maak ik een rondje om heel veel foto's te maken van de groepjes.

Een van de 32 groepen
Rond dezelfde tijd voeren  we de Flash Mob uit. De eerstejaars vonden het geweldig.
Aanwezig zijn is vele malen indrukwekkender dan terugkijken. Neemt niet weg dat het heel bijzonder was. Een geweldige ervaring.



Rond 03.30 eindigt het feest, rond 04.30 lig ik pas op bed.


Donderdag 6 september dag 4

09.00 uur laatste briefing in chateau. Feedback van opdrachtgever wordt gegeven.
'S morgen even op krachten komen met powerdrankje
10.00 ik ruim alle apparatuur op in het chateau en het huisje
11.30 ik verwerk de laatste audio en video in de computer
12.30 ik ga even een half uurtje liggen
13.15 omdat ik laat in de middag op mijn andere werkplek moet werken vertrek ik eerder naar huis. De studenten vertrekken pas om 15.00 uur

21.00 als ik 's avonds van het andere werk klaar ben begin ik meteen met het monteren en plaatsen van de Flash Mob op internet. Belangrijk om de studenten meteen te binden en betrekken. Binnen een dag is die al 150 keer bekeken.

Ik overleg met Ayk of we een facebookpagina of besloten groep aanmaken. We kiezen voor een groep. 


Vrijdag 7 september 

Ik denk er smorgens aan dat ik nog wat zaken moet voorbereiden voor het debat voor maandag 10 september. Ik bel met Paul AV Sittard en Jos ICT Sittard voor repectievelijk microfoons en het installeren van het programma om te kunnen stemmen.

ik zit de hele dag te dubben hoe ik het best met de foto's kan omgaan. Ik wil ze delen maar niet openbaar maken.


'S avonds verwerk ik de foto's van de eerste dag tot Youtubefilm en plaatst het in de gesloten groep. Ik moet nog wel even mijn weg zoeken op deze (voor mij) nieuwe functies van Facebook. 



Zaterdag 8 september

'S avonds verwerk ik de foto's van de andere dagen. Er melden zich steeds meer mensen voor de besloten Facebook groep. Het leuke van Facebook is de sociale interactie. Wat mij betreft kunnen besloten groepen zo voor onderwijs gebruikt worden.

Daarna tref ik nog wat voorbereidingen voor de Shakespeak sessie voor het debat. Ik maak de powerpoint in orde en gebruiksklaar en ik test de stemmogelijkheden met mijn iPad en smatphone. Alles werkt perfect. Leuke tool!



Zondag 9 september 


'S middags monteer ik het filmpje van de openingsscène voor de toneelgroep en plaats die.


Op maandag 10 september beginnen ook mijn muzieklessen en ik besteedt een 2,5 uur aan het voorbereiden van mijn les. Ik behandel een lied dat te maken heeft met het onderwerp van de casus. Ik leer ze het lied aan en in les drie moeten ze het op basisnivo zelf kunnen spelen op alle instrumenten.



Eigenlijk moet ik het moduleboek van muziek herschrijven naar het nieuwe format met andere indeling en beschrijving competenties maar dat ga ik niet meer redden. Genoeg uren gemaakt deze week. Een hele zware week voor iedereen: eerstejaars, vierdejaars en docenten. Maar wel een hele belangrijke week!



1 opmerking: