Pagina's

vrijdag 18 november 2011

P2Go gebruikersdag bij HAN Arnhem

Dit is het eerste Blog sinds de Educause reis.

Donderdag 17 november was er een gebruikersdag van de Presentations 2 Go apparatuur. P2Go in de volksmond. P2Go is een product om weblectures op te nemen net zoals Panopto en Mediasite.

Binnen Zuyd Hogeschool hebben we drie mobiele sets (roadkits) van dit merk.
Andere instellingen die met dezelfde apparatuur werken zijn onder andere Hogeschool Utrecht, Wageningen Universiteit, Fontys Hogeschool en Hogeschool Arnhem Nijmegen (HAN).

Er zijn 4 verschillende producenten om weblectures op te nemen variërend van een vaste instelling in een lokaal tot een hypermoderne en compacte koffercomputer (capture device).

We werden door de HAN ontvangen in het gebouw van de HTS autotechniek in Arnhem.
We begonnen met welkomswoord van de mensen van HAN die vervolgens iets vertelde over de stand van zaken met betrekking tot weblectures op de HAN.
Ze zijn daar ongeveer in eenzelfde stadium als bij Zuyd. Ze gebruiken het ruim een jaar, hebben er goede ervaringen mee en zoeken nu een weg om er mee verder te gaan.

Aan de hand van deze presentatie zijn we met elkaar in kleine groepjes in overleg gegaan.
Er zijn heel veel verschillen tussen  de deelnemende instellingen.

In principe onder te verdelen in:
·         Instellingen die willen gaan beginnen met weblectures.
·         Instellingen die er een tijdje mee werken en in pilotfase zitten (Zuyd)
·         Instellingen waarbij de weblectures helemaal als dienst worden aangeboden

Bij de WUR bijvoorbeeld hebben ze 20 sets!
In het begin van een blok wordt gekeken welke colleges interessant zijn voor opnames en deze worden automatisch op de opnametimer ingesteld.

Bij de RUG hebben ze een paar zalen die volledig geautomatiseerd waarbij de docent slecht met 1 druk op een knop de opname start. Er hangen 3 camera’s in de collegezaal. 2 van die camera’s volgende de spreker automatisch. De spreker heeft daarvoor een speciaal kastje om zijn nek hangen. Er is dus niemand nodig om de sets op te bouwen en te bedienen. Volgens Albert van de RUG heeft dit alleen al gezorgd voor een verviervoudiging van het aantal opnamen.

De HAN maakt vooral kennisclips van korte duur zonder studenten (powerlectures) maar de meeste instellingen nemen colleges op.

Bij Zuyd weten we nog niet wat we op Hogeschool nivo gaan doen met Weblectures. Voor mij is duidelijk dat weblectures een meerwaarde bieden in het onderwijs, daar heb ik al vaker over geblogd.
Voordelen onder andere:
·         Service voor student om teug te zien voor een tentamen
·         Tijd en locatieonafhankelijk werken (deeltijd)
·         Nieuwe mogelijkheden tot interactieve leermogelijkheden
·         Nieuwe didactische werkvormen mogelijk
·         Vastkeggen van presentaties, symposia, studiedagen

In raakte in Gesprek met Gert van de HU en was positief verbaasd en verrast toen hij vertelde hoe het CvB achter de weblectures staan. De HU herbergt een aantal journalistieke opleidingen en misschien draagt het daar bij aan het besef van meerwaarde?
Een aantal mensen van het CvB wordt ook zelf opgenomen en ook dat zal meespelen.

In ieder geval komt het er op neer dat er een aparte pot is waar de weblecture apparatuur uit wordt betaald (9 mobiele sets, 2 vaste en 5 in bestelling!). Uit deze pot worden ook eventuele cameramensen betaald. Gert werkt full time als webleturecoordinator in dienst van afdeling ICT. Er is ook nog een assistent bij betrokken en diverse werkstudenten. Alles is centraal geregeld en georganiseerd.
De gebruikers van de weblectures betalen 35 per uur voor een opname.
Na een aantal jaren gewerkt te hebben met weblectures ontstaat er ook een verschuiving in de kwaliteit. Voorheen was het geluid en de powerpoint het meest van belang, nu willen ze dat het beeld ook goed eruit gaat zien en meer aandacht krijgt (betere camera’s HD etc).

Ik wil een aantal scenario’s beschrijven voor Zuyd en dit is een van de scenario’s die ik in mijn hoofd heb (alles centraal). Leuk om te zien dat het ook echt op plekken bestaat!

 Verder werden er een aantal nieuwe producten van Learning Valley (het bedrijf achter P2Go) gepresenteerd. 

Livetaggen heb ik ook al vaker over geblogd.
Tagging geeft je de mogelijkheid om tijdens het college (live) en na afloop (on demand) digitaal aantekeningen te maken op laptop of mobile device. Deze aantekeningen kunnen openbaar of privé staan . In het eerste geval zijn ze na afloop door iedereen te lezen en verschijnen tijdens het afspelen op de tijdsbalk. Na afloop kun je ook filteren op het kijken van tags, je kunt naar de opmerkingen van bepaalde personen kijken.
Om te taggen moeten studenten zich inloggen en ze zijn daarmee dus geregistreerd.
Na afloop verschijnen de tags niet alleen in de afspeellijst maar ook links van het scherm in een totaaloverzicht. Dit totaaloverzicht is ook te downloaden als bestand en kan weer worden opgenomen in een leeromgeving. Bij die download staan ook de tijdcodes van de losse tags en is er een tagcloud. Heel handig dus om bijvoorbeeld een inhoudsopgave van te maken.


Leuk vind ik de e varianten die gepresenteerd worden
Learning valley heeft een aantal kleine internetproducten (diensten?) die varianten zijn op weblectures en soms bieden ze functionaliteiten aan die weer als testcase kunnen dienen voor verbeteringen aan de huidige producten..
ePitch, eHub, eContest, eApply en eLive.

Bij een ePitch kunnen mensen zelf een richmedia bestand maken (richmedia is in dit geval een filmpje en een plaatje naast elkaar gepresenteerd zoals het geval bij een weblevctures).
Voorheen kon dat alleen op de professionele apparatuur, nu aan het online en gratis. Interessant is ook dat je met de nieuwe serverupdate deze filmpjes ook kunt uploaden naar de catalogus waar alle weblectures staan (beperking film mag maar 20 mb zijn)

Bij een eHub heb je de mogelijkheid om rich media op een eigen kanaal te plaatsen en dit toegankelijk te maken voor een beperkte groep toeschouwers.

Bij een eContest kun je mensen een filmpje laten inzenden welke door andere kunnen worden bekeken en beoordeeld. Je kunt hier een wedstrijd van maken.  Er is dan ook een moment in geprogrammeerd om te stemmen en later is die functie niet meer zichtbaar (stem moment gesloten).

Bij eApply heb je de mogelijkheid om sollicitatieronden te houden waarbij alleen organisator alle filmpjes kan zien, de deelnemers zien alleen hun eigen filmpje

En dan tot slot heel interessant eLive waarbij je een presentatie of eigen webinar live kunt uitzenden, leuk voor de garagemuzikanten. Je koopt daarvoor een kaneel en een aantal uren om uit te zenden.

Als laatste presenteerde Hendrik de verbeteringen in de software bij de player op internet, de server en de encoder.

De verandering waar ik binnen Zuyd wel een aantal mensen blij mee kan maken is dat je nu ook online rich media files kunt uploaden die je ook zelf mag beheren. Nu wordt alles geupload via de weblectureset en dan kunnen de gebruikers er niet meer bij: ze moeten van te voren de metadata invullen en kunnen eenmaal na upload niets meer doen.  Dat gaat nu veranderen

Natuurlijk is het livetaggen ook nieuw en binnen Zuyd al beschikbaar maar nog niet over gecommuniceerd.

De weblectures zijn nu ook op iPad (mobile device) af te spelen.

Op de weg terug nog een heel leuk gesprek gehad met Berry van Fontys. Ik ben heel erg benieuwd hoe andere online lessen regelen. Sinds de Educause heb ik daar een opmerkelijke interesse in.

Tot slot heb ik nog een filmpje opgenomen door de hele dag heen.
In het filmpje staat in principe niets van de bijeenkomst zelf. Vooral de reis er naar toe, de reis terug, korte gesprekjes met mensen en mijn overdenkingen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten