Pagina's

vrijdag 7 oktober 2011

Are you Xperienced?

Alvorens te beginnen graag kort moment van aandacht voor het overlijden van een groot visionair: Steve Jobs. Op de dag dat hij overleed was ik in Tilburg  voor een bijeenkomst rondom weblectures.’
Ik zag het nieuws van zijn overlijden ‘s morgens net voor ik thuis vertrok. Ik hoop dat zijn geest doorleeft in de producten van Apple. 

Hier een hele mooie speech over hoe alles in je leven niet voor niets is.

Dit blog gaat niet echt over weblectures maar bevat een paar interessante links naar documenten en filmpjes rondom een zoektocht naar een andere manier van werken, maken van een online community met een fysieke ruimte om te experimenten en samen te werken.



Hier vond de weblecture bijeenkomst plaats, verderop was de bieb

Waar ik aandacht wil schenken is het voorbeeld van de Xperience van Universiteit van Tilburg. Het verhaal werd gepresenteerd door Cas E, ICTO –coördinator en is gebaseerd op een tweetal boeken/artikelen die hier ook de revue passeren.

In het gebouw van de gerenoveerde bibliotheek van de TiU zijn een aantal Xperience ruimten gerealiseerd. Deze ruimten zijn bedoeld als een onderdeel van een interfacultair netwerk van docenten, onderzoekers, specialisten en studenten die elkaar willen inspireren en ondersteunen bij de innovatie van hun onderwijs en onderzoek op basis van mogelijkheden van technologie en media.
Xperience bestaat uit de onderdelen Xperience Apps, Xperience Academy en Xperience Labs.


Videomontage

Een van de werkruimten

Mijn collega Jack heeft het al heel lang op zijn verlanglijstje staan: een Xlab. Dit kwam aardig in de richting van zijn voorstelling ervan.

De ruimte ligt achteraan het gebouw en om er te komen moet je door het enorme studielandschap lopen. Je zit hier een filmpje van de eerste verdieping en daaronder van de tweede verdieping.



 
Geïnspireerd door 'learning centres' uit Amerika wilde zij een plek bouwen met allerlei voorzieningen (videomontage, overlegruimte, pc met experimenteersoftware, mediaruimte).

Men heeft zich voor dit project onder andere laten inspireren door een artikel ‘Inventing the future: using social media to transform a university from a teaching organization to a learning organization’.
Het gaat over leren onafhankelijk van tijd en plaats en over de inzet van social media.




Xperience bestaat uit de onderdelen Xperience Apps, Xperience Academy en Xperience Labs. Ik zal een korte uiteenzetting van de losse onderdelen.

Apps
Dit gaat om een virtuele omgeving waarbij docenten kunnen experimenteren met (server) applicaties die een rol spelen in de vernieuwing. Belangrijk hierbij is dat de gevraagde test op korte tijd uitgevoerd kan worden.

Labs
Het gaat hier om een fysieke locatie waar computers staan waarop software al is voorgeïnstalleerd. Als een docent bijvoorbeeld wil experimenteren met Second Life dan hoeft hij niet eerst zelf te proberen het programma aan de gang te krijgen maar hij kan meteen met de toepassing beginnen.
Daarnaast is er een werkruimte om video te monteren, is er een kamer om media te kunnen bekijken en zijn er kleine werkplekken.

Academy
Hier gaat het om verzorgen van trainingen en workshops rondom de opgedane ervaringen.

Het netwerk Xperience Shared is dus een totaalpakket met deze drie onderdelen.


Verder zijn ze heel erg bezig geweest een manier te zoeken hoe men virtueel met elkaar kan samenwerken (community). Er zijn tegenwoordig tal van moderne toepassingen om dat te realiseren. Wat ik met name interessant vond aan deze presentatie is dat de aanpak om tot deze community afkomstig is uit het boek Digital Habitats dat beschrijft hoe je op verschillende manieren losse onderdelen van een community kunt ondersteunen.


Digital Habbats: stewarding technology for communities. Wenger, White and Smith 2009

Zijn stappenplan is als volgt:       


  1. Start met lezen van het boek Digital Habitats
  2. Organiseer ontwerp-bijeenkomsten met je eigen docenten. Het doel is dat docenten elkaar kunnen helpen in het te realiseren netwerk.
  3. Vraag wat de grootste behoefte is om te komen tot onderwijsinnovatie en wat de grootste hindernissen zijn (voor de hand liggend:tijd en geld).
  4. Vraag wat zo’n netwerk moet doen.
In het boek staan verschillende functies beschreven welke een netwerk kan hebben:
Bijvoorbeeld inhoud delen, elkaar ontmoeten, samen aan projecten werken, toegang tot expertise etc.

Uit de gesprekken met de docenten bleek dat zij het meest belang hechtte aan
·         Acces tot Expertise
·         Virtuele omgeving om elkaar te ontmoeten

Met de volgende functionaliteiten
·         'Alert' functie als er een bericht is
·         Elkaar kunnen uitnodigen
·         In staat zijn om 'een deel' te volgen van het netwerk
·         Snel kunnen zien of iets relevant  is
·         Zoekfunctie over alles heen,
·         Plek waar docenten vaak kunnen verkeren

Bij het onderzoek en gesprekvoering kwam ook naar voren dat het merendeel van docenten en profesoren hun kennis niet graag openbaar hebben.


Dus in plaats van te kiezen voor een variant van Facebook, Linkedin, Yammer, Ning of Sharepoint is gekozen voor een platform wat mij een beetje verbaasde………..
Blackboard!

Het idee erachter is: als we hier mee beginnen (laagdrempelig en bekend) dan kan je vanuit de successen daar meer innovatieve varianten bedenken in plaats van meteen met een innovatie met alle risico’s van dien te starten.


Heel pragmatisch dus.


Ze gaan eind deze maand beginnen met dit netwerk en ik hoop een beetje op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen.

1 opmerking:

  1. Hoi Frans, lekker snel ben jij! Bedankt voor het verslag. Ik zal er een van de stembakjes maken. Groeten, Debbie

    BeantwoordenVerwijderen