Pagina's

dinsdag 25 oktober 2011

10 Donderdag 4 Educause diverse presentaties


Afgelopen dinsdag kreeg iedereen bij het inschrijven een programmaboek van Educause met daarin het complete programma met beschrijving en locatie. Wat ik dat moment niet in de gaten had is dat er allemaal verschillende onderdelen zijn zoals:
‘Doceren en Leren’
‘Infrastructuur’
‘Bibliotheken / E-Research / Digital Content’
‘Support strategieĆ«n en Ondersteuning’
‘Web en Media ontwikkeling’ en
‘Discussiesessies’.

Ik was uiteindelijk het meest te vinden bij de ‘Doceer en Leer’ presentaties en kwam daar af en toe ook dezelfde collega’s van onze groep tegen. Er zijn dus ook een heleboel collega’s geweest die ik nooit ben tegengekomen omdat die hun interesse (of werk) gebied ergens anders hebben.
Ik had me voorgenomen om ook hun kant van het verhaal te belichten in de vorm van een video-interviews maar daar is helaas niets van terechtgekomen (behalve met Rienke). De week is al supervol met al die presentaties en dan wilde ik het ook nog verwerken in de vorm van een blog en een filmverslag.
Ik kan me het moment nog herinneren dat ik woensdagochtend de grote expositiehal inliep (die ik nog niet eerder had gezien en tot dat moment niet van het bestaan afwist) waar de koffie werd geserveerd. De moed zakte me even in de schoenen omdat dat zo’n enorme grote hal was met allerlei standjes met producten, leveranciers, software, verkooppraatjes, leeromgevingen, hardware kortom met nog een heleboel extra te verwerken informatie! Alleen het bezoeken van deze hal zou al twee volle dagen kosten.
Volgens reisgenoot Pierre waren daar wel meer nieuwe ontwikkelingen te vinden dan bij de presentaties zelf. Ik ben daar uiteindelijk niet veel geweest behalve om kleine gadgets voor mijn kinderen te scorenJ
Ik heb helaas geen foto van de hal maar ik geloof wel dat ik er een stukje van heb gefilmd.

Sessie 4 13.30 uur
Bridging the Great Divide: Strategies, Models, and Pathways to Connect High School with College

We know that one-third of students at four-year universities must take at least one remedial class to advance in their studies, and more than 42% must do so at community colleges. And less than a quarter of students met college-ready benchmarks in all four subjects on the 2010 ACT exam. In the face of these realities, how can we harness the capabilities of today's technologies to provide flexible, self-paced, and adaptive learning experiences to our students to ensure they have the skills they need to succeed on our campuses and beyond? In this panel discussion, we'll explore approaches from K-12, community colleges, and universities.

Asking questions, sharing insights and collaborating on this session has never been easier.
Log in to comment on this session or tweet it using the hash tag #E11_SESS082.


  
In het kader van ‘je steekt er altijd wel iets van op’ kijk ik terug op deze presentatie. Ik ben naar deze presentatie gegaan omdat we binnen Social Work veel moeite doen om scholieren van de middelbare school goed voorlichten voordat ze bij ons komen. Ik had gehoopt daar wat nuttige tips te leren maar dat was helaas niet het geval.

Deze presentatie liet een aantal voorbeelden zien van projecten welke meer op een basisschool hebben plaatsgevonden en als doel hadden om leerlingen de overgang goed te kunnen laten maken door inzet van technologische middelen. Met name de overgang van onderbouw (lagere school) naar bovenbouw (middelbare school) en van bovenbouw naar universiteit. Ik moest even uitzoeken wat een K-12 school is. De K staat voor Kindergarden dus de basisschool en de 12 staat voor de leeftijd waarop ze aan de middelbare school beginnen. Een K-12 school is dus een gecombineerd basisschool en middelbare school waar kinderen van 6 tot ongeveer 18 jaar zitten.

De presentatie werd door drie personen gedaan. Alleen het eerste deel van de presentatie, waarin een game besproken werd is redelijk blijven hangen. Van de latere sprekers heb ik de essentie gemist.

Wat me deze presentatie in ieder geval wel heeft gegeven is dat ik anders tegen ‘Gaming’ aankijk, ik heb het ‘Serious’ deel beter gegrepen.
 Ondanks dat mijn collega Marcel er zich heel veel mee bezighoudt besef ik nu dat ik te weinig aandacht aan heb gegeven en me er eens meer in moet verdiepen. Door deze presentatie besefte ik ook dat ik een vooroordeel heb bij ‘Serious Gaming. Dat vooroordeel zit hem erin dat ik zelf helemaal niet van computerspelletjes hou, mijn kinderen hebben een Nintendo en een Wii en in mijn tijd had je de MSX en Commodore 64. Die spelletjes hebben mij nooit veel kunnen bekoren. Ik heb dus een verkeerd beeld van de materie want mijn idee is gebaseerd op de gedachte van alleen maar spelletjes spelen (Gaming). Ik verwar de twee (Gaming en Serious Gaming) dus met elkaar.
Serious Gaming zal dus vanaf nu meer aandacht krijgen en ik hoop er nog het een en ander over te leren en te delen.

Terug naar de Educause:

De eerste presentator liet een voorbeeld zien van een online game die ze gemaakt hebben om alle vakken met elkaar te verbinden. Dit project is overigens gesteund door de Bill en Melissa Gates foundation (die foundation is vaak genoemd tijdens de Educause).
Het spel is te vinden op.



Het spel (voor kinderen 4-12 jaar) is een soort dorpje Whyville en bestaat uit verschillende onderdelen (losse partijen die het project sponsoren):
Whyreef: bringing science to life virtually
Whyville Bioplex
Whyville planeworks
Whypower Electricity for Whyville

De losse onderdelen zijn bedoeld om verschillende vaardigheden te oefenen. Helaas is er geen demonstratie gegeven en is het bij deze algemene inleiding gebleven. Ik ben wel benieuwd naar het spel zelf.

Ik heb vanavond even op de website gekeken en je kunt als gast binnenkomen. Ik kon een personage kiezen die ik wilde zijn en mocht alles zelf uitkiezen. Meer heb ik nog niet gedaan, dus ik zou zeggen: Probeer het zelf uit op: http://whyville.net

Het spel verloopt op de volgende manier
1 Explore: eerst gaan de kinderen gewoon wat uitproberen, spelen, trial and error
2 Reflect: hierdoor gaan ze dingen bespreken en leren
3 Accomplish: vervolgens gaan ze er meer structureel mee om
4 Connect (worksheet): uiteindelijk leggen ze verbanden en doorgronden ze de stof.

Ze lieten ook een aantal ringen zien die in elkaar stonden om dit onderwijskundig te onderbouwen. Ik kan ze vanuit mijn aantekeningen niet perfect reconstrueren (in het Nederlands) dus dit is wat ik had. Als iemand die dit leest het doorgrond: mail het me dan voeg ik het toe.

Ring 1: key cognitive strategisch
Ring 2: key content
Ring 3: academic behavior
Ring 4: contextual

Daarna kwam er een spreker die na een bepaald project de resultaten zodanig had verbeterd dat er helemaal geen dropouts meer waren.
Ik heb daar geen aantekeningen van behalve een website.
Ik heb me vanavond op de website geregistreerd.
Als ik er meer over weet dan meld ik me weer.


Op deze website staat wel beschreven wel doel dit dient: onder andere voorkomen studie-uitval.






Sessie 5 14.30
How the ICCOC Uses Analytics to Increase Student Success

Connecting analytics to achievement has become a critical component of success, both for institutions and for students. This session will discuss how, with the right tools, technology, and culture in place, institutions can use analytics to increase student retention and success.

Asking questions, sharing insights and collaborating on this session has never been easier.
Log in to comment on this session or tweet it using the hash tag #E11_SESS100.


Sommige presentaties hebben een heel eenvoudig uitgangspunt en toch zijn ze de moeite waard om erbij te zijn. Dit was er ook zo een.
Deze universiteit wilde de rendementen van de opleiding verbeteren. Om dat te doen gebruikten ze de gegevens uit de database van het Learning system. Ondanks dat er zeel veel data uit het systeem te halen is hebben zij zich gebaseerd op twee belangrijke gegevens: hoe vaak logt een student in per week en hoe lang zijn ze online.

Op deze manier definieerden zij de risicostudent en dat is onafhankelijk van culture achtergrond of sociale klasse!

De risicostudent is een student die:
-minder dan 3x per week inlogt op het leersysteem en /of die
-minder dan 3 uur activiteit toont per week binnen dat leersysteem.
  
Studenten die zich inschrijven nadat een cursus begonnen is vinden zij ook een risicogroep maar daar hebben ze in dit onderzoek verder niets mee gedaan.

Om een startsituatie te hebben gingen ze uit van de data van 2005.

85% van de studenten studeerde toen op tijd af.
77% van de studenten had gemiddeld een hoger cijfer dan een C (7?)

Uitdaging om de risicostudenten te verbeteren die 77% op tijd afstuderen waarvan 55% hoger dan een C
Ze wilde de laatste groep verbeteren.

Om dat doel te kunnen bereiken hebben ze een aantal stappen (acties) genomen:

Huur student student manager (aparte begeleider)
Leverage LMS data warehouse (? Software om te monitoren?)
Identificeer de risico studenten (dat werd handmatig gedaan)
Voorzie in een ingreep (waarschuwingsemail)

Vervolgens werd gedurende een 8 tal weken elke week gescand om te zien hoe de
studenten het deden die week.

Men greep waar nodig in met een persoonlijke geautomatiseerde mail of met een semi automatische interventie mail.

Er werd ook door de directe studentbegeleider (SLB?) een formulier bijgehouden met daarop de namen van de risicostudenten met wat extra gegevens zoals de naam van de docent en begeleider. Studenten die op deze lijst kwamen moesten ook aangeven wat de reden was dat ze die week zo weinig hadden gedaan, misschien waren er persoonlijke problemen.
Deze lijst ging vervolgens naar de aangestelde begeleider.

Alleen deze ingreep verhoogde het rendement van de risicogroep van 66% naar 77%.


Vervolgens werd er een demonstratie gegeven van het leersysteem en hoe bepaalde gegevens daar worden gepresenteerd rondom de activiteiten van de student (Dashboard).

Overzicht
Studentnaam, last login, activiteit per week, threads, dropbox, grade to date, telefoon, email.

Verbetering van het proces is om het proces dagelijks te monitoren en niet wekelijks

Daarna komt iemand van Pearson om verschillende dashboards te laten zien.
Docent: voorbeeld met diverse kleine grafiekjes.
Student: ze kunnen online chatten en zien hoever ze staan met de cursus

Er zijn een paar grafieken uit het systeem te halen.
Voorbeeld van 2 klassen met 2 verschillende docenten met een significant verschil tussen de resultaten..

Kern van dit verhaal is: je hoeft maar een paar data punten te hebben om te meten en daardoor grote verschillen te maken.

 
 
 




Sessie 6 14.30
New Economic Models for Higher Education: The Joy and Sorrow of Change and the Case for It

Open education creates positive disruption of economic models, with potential to address cost and control concerns and redefine customer-vendor partnerships. Can we fuel change in support of the academic mission, or will it crumble under the weight of the status quo? Three CEOs will share their visions and concerns for the future.

Asking questions, sharing insights and collaborating on this session has never been easier.
Log in to comment on this session or tweet it using the hash tag #E11_SESS113.
Deze presentatie ging over de mogelijke kostenbesparing welke te behalen zijn met het werken met open leeromgevingen en gratis content. De presentatoren waren beleidsmakers,  decanen van scholen of vertegenwoordigers (?) en dat bracht het gesprek op een andere, meer beheersmatige benadering die mij minder aansprak. De belangrijkste punten heb ik genoteerd maar ben halverwege de presentatie begonnen mijn aantekeningen van de dag te verwerken.

Men begint met de stelling dat niet geld het grootste probleem is in de organisatie maar juist alles wat er bij komt kijken om de organisatie draaiende te houden.

Een spreker komt uit de uitgevershoek en vertelt over ‘open licentie’ boeken, gratis lesmateriaal voor studenten die zijn ingeschreven (ik weet niet of dit digitaal lesmateriaal of fysieke boeken betreft).

Publish high quality content.

Er is ook iemand die vertelt over Moodle, dat is een ‘gratis’ digitale leer en werkomgeving (LMS Learning Management System). Op de hogeschool gebruiken wij als LMS Blackboard. Dit product kopen we en is niet goedkoop. Er zijn ook best wat mensen nodig om dit te onderhouden. Er zijn ook universiteiten die zelf een LMS bouwen maar dat kost ook geld natuurlijk.
De mogelijkheid om een open source omgeving te gebruiken is groot.
Je hoeft maar een aantal mensen te hebben om het systeem draaiende te houden.
De leeromgeving die zij hier gebruikten is Moodle. Persoonlijk ken ik die niet.
Ik ben wel bij een presentatie van Sakai geweest, dat is er ook 1.
Het is ook goed om te vermelden dat er ook een nieuwe LMS komt die als DE grote gratis concurent van Blackboard wordt gezien. Open Class, een samenwerkingsverband tussen Google en Pearson (uitgeverij). Het gonsde op de Educause heel erg rondom dit onderwerp en ik zal er vast in de toekomst nog iets over bloggen of minstens naar verwijzen.

Terug naar deze presentatie

Er wordt benadrukt dat het samenwerken erg belangrijk is.
Wat kunnen leidinggevenden doen om deze veranderingen succesvol te laten verlopen.

Aantal voorbeelden werden genoemd maar dat waren algemene succesverhalen waarvan ik geen aantekeningen heb gemaakt. Als je er meer over wit weten adviseer ik je om via bovenstaande Links te zoeken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten