Pagina's

maandag 24 oktober 2011

9 Donderdag 3 Educause Privacy binnen Social Media

Omdat dit onderwerp toch ook wel van belang is en ik het apart heb gefilmd heb ik ook hier een apart blog van gemaakt.
 
Sessie 3 10.30 uur
Privacy in an Era of Social Media
Spreekster: Danah Boyd

There is a widespread myth that young people don`t care about privacy. 
 Embedded in this myth is an assumption that participatief in public social
 media services indicates a rejection of privacy. Yet, just because people
 want to participate in public life doesn`t mean that they want everything
 they do to go down on their permanent record or to be publicized for the
 whole world to see. This talk will examine the strategies that young people
 take to secure their privacy in highly public environments like Facebook and
 Twitter and why those in higher ed should care.

Deze presentatie was in de grote zaal en ging over een onderzoek van hoe jongeren omgaan met hun privacy binnen social media. Er is een bepaalde groepsdruk om online te gaan en jongeren maken deel uit van kleine on-line groepjes. Social media veranderd de manier hoe we met elkaar omgaan.
De jongeren uit het onderzoek proberen allemaal een weg te vinden in een online wereld waar ‘openbaar’ de standaard is. Het ‘sharen’ is een onderdeel van de vriendschap op het internet en sommige jongeren uit het onderzoek gaan daar heel ver in. Het is makkelijk om dingen openbaar te maken dan privé te houden. Zolang het niet gênant is vinden jongeren het niet erg als iets (van ze) openbaar is. Daarbij was het wel een hele goede constatering dat de jongeren graag IN het openbaar bij elkaar zijn maar dat ze niet graag OPENBAAR zijn. Met name het feit dat ouders en docenten kunnen meekijken vinden ze erg vervelend omdat ze de online gemeenschappen zien als iets van henzelf. 

Er komen een aantal strategieën aan bod hoe jongeren daar mee om gaan. Een uitspraak die hierbij aan bod kwam was ‘share first, remove later’.De mooiste was van een meisje dat na het posten van informatie elke dag haar account opheft om het de dag later weer ‘s morgens te activeren. Haar argument is dat ouders en docenten ‘s avonds kijken naar de jongeren en niet overdag omdat ze zelf werken. Op die manier blijft ze dus buiten het zicht van haar ouders en docenten.

Tijdens al dit gekloemel leren de jongeren omgaan met de media en er zijn daarbij een aantal aspecten van belang: de markt, de wet, de sociale normen en waarden en de technologie. Wat ik verder ook interessant vond en nieuw was voor mij is dat jongeren verschillende soorten geheimtaal ontwikkelen met tekens en gebaren om onopvallend voor ouders en docenten te kunnen communiceren mochten ze meekijken.  

Ook deze presentatie heb ik opgenomen en is hieronder te zien.
(Laatste 5 minuten ontbreken). 


Voordat de spreekster begint zie je nog even de CEO van Educause die ik zo perfect vond presenteren. Ik wist toen nog niet dat ze alles mee kon lezen via een scherm. Ondanks dat ze kan oplezen doet ze het nog erg goed vergeleken bij de anderen die hiermee werken. 
Het filmpje begint eerst met de Cuelist en daarna komt Danah Boyd op.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten