Pagina's

maandag 24 oktober 2011

8 Donderdag 2 Educause iPads in de klas



De volgende sessie heb ik ook apart in een blog opgenomen omdat ik verwacht dat daar best apart naar gezocht zal worden omdat de iPad erg hot is.
Nu hebben nog niet veel studenten hem maar dat zal veranderen. Als ik alleen al kijk naar de Educause denk ik dat 50% van de mensen een iPad had. Ik denk nog 20 procent een Macbook en de resterende 30% een Windowsmachine.

Sessie 2 09.00 uur
iPads in the Classroom: Use, Learning Outcomes, and the Future


Can the iPad enhance student learning and improve student learning outcomes? In fall 2010, Pepperdine University launched a multisemester research study to address this question and develop a formula for success. Researchers present rich data comparing student performance and engagement in iPad and non-iPad sections of the same course.

Dana Hoover, Janet Valencia (Pepperdine University)



Deze presentatie viel me wat tegen. De school heeft een project gedaan met iPads en diegene die het onderzoek hebben gedaan naar een project waar een groep studenten MET en een controlegroep studenten ZONDER een iPad presenteren hun bevindingen.
Ik had gehoopt op inspirerende en praktische voorbeelden. Hier werd meer een evaluatie van een project gepresenteerd waarin alle stappen van het 1 jaar durende programma werden opgesomd.
Gelukkig bieden de linken aan het einde van het blog een grote bron van informatie aan voor iedereen die meer wil weten over iPads en tablets in de klas.

In het kort komt het erop neer dan je goed moet kijken naar de doceerstijl van de docent. Als die traditioneel is waarbij weinig ruimte is om samen te werken en dingen uit te zoeken dan heeft de iPad weinig zin en wordt dat ook als zodanig door de studenten ervaren.
Als je echter je instructietijd verminderd en meer tijd inbrengt om ze te laten samenwerken en dingen te laten uitzoeken en presenteren dan vind een significant deel van de studenten het een meerwaarde hebben.
Er zijn echter een paar tips waar je rekening mee moet houden. De iPads zijn bijvoorbeeld geen wonderapparaten die je werk overnemen en ze kunnen ook niet alles wat je zou willen.

Voor de geïnteresseerde heb ik ook een pdf in bezit van de powerpoint (link staat ook boven). Ik zal mijn aantekeningen hieronder een beetje uitwerken en bespreken.

Als doel wilde ze bepalen of de iPad potentie heeft om in te zetten in het onderwijs.
Het project duurde een jaar en er zijn diverse evaluatievormen geweest: observaties in de klas, enquêtes voor, tijdens en na het project, gesprekken met focusgroepjes.

Zoals gezegd werd met 2 groepen gewerkt, 1 met en 1 zonder iPad en binnen de iPad groep hebben ze een aantal verschillende dingen uitgeprobeerd.

De studenten met iPad kregen een iTunes store kaart met saldo om de benodigde apps aan te schaffen. Hier is een link met de apps die ze veel gebruikt hebben.

Tip 1: Hou rekening met de doceerstijl van de docent
Tip 2: Bedenk je wat voor soort apps er zijn,er zijn er meer dan 100.000.
Er zijn 3 soorten apps van belang: die interactief zijn, die als naslag dienen en waarmee je iets kunt maken)

In de test werden een aantal combinaties van doceerstijl en type apps uitgeprobeerd.

Klas A: Lecture (traditioneel klassikaal les, voor de klas staan) 80 % Testing 20%  9 apps (4 interactive, 5 reference)
Als er zo gewerkt wordt hebben ze geen tijd voor interactie.
De studenten van deze groep waren vrij negatief. Ze wisten niet goed hoe ze ermee moesten omgaan.
Studenten zagen geen voordeel bij de iPad

Klas B Lecture 30% groepswerk 60% other 10% 4 apps (2 referentie en 2 interactieve)
Van de studenten vond 90 procent het werken op deze manier heel effectief.

Tip 3: Onderschat de leercurve van de student niet
Het kost tijd om ermee te werken. Sommige studenten houden niet van technologie..

Tip 4: Denk over technische samenhang
(voor sommige dingen kunnen je de iPad niet gebruiken)

Tip 5: iPad moet een bepaald doel hebben en dat moet je studenten goed uitleggen.
Je moet dit project niet zomaar starten, studenten willen graag weten wat de bedoeling is en het heeft geen zin te beginnen zonder hen daarvan op de hoogte te stellen en duidelijk te maken wat er van hen verwacht wordt.

Tip 6: Balans ‘technologie en leren’ hangen samen.
Het kost tijd om met de apps te leren werken en te begrijpen hoe je sommige kunt gebruiken. In de aanloopfase gaat dat ten koste van het leerproces zoals je het gewend bent. Geef het tijd om ieder te wennen aan deze manier van werken. Een docent gaf aan dat die verschrikkelijk veel tijd kwijt is geweest inefficiënt te zoeken naar geschikte apps.

Tip 8 Denk niet dat de iPad alles kan wat een computer kan.
Het is geen wonderapparaat. Bedenk voor jezelf wat de iPad voor jou kan betekenen.

Misschien voor de hand liggend maar ze geven ook richtlijnen wanneer je GEEN iPad moet gebruiken.
Als de docent niets wil veranderen aan zijn manier van lesgeven.
Als bepaalde lessen beter zonder iPad gedoceerd kunnen worden.

Na dit gedeelte van de presentatie wordt verder gegaan met een andere invalshoek welke aansluit bij tip 5 (iPad moet doel hebben).
Ze legt uit dat het werken met de iPad te vergelijken is met het schilderen van je huis. Voordat je gaat schilderen moet je eerst allerlei dingen van te voren bedenken (kleur etc) en uitvoeren (meubels opzij) voordat je begint met schilderen. Het schilderen is vervolgens zo gepiept. Wat ze hiermee wil zeggen: overweeg eerst een aantal zaken. Het aanschaffen en gebruiken van iPad is de laatste stap.

Dingen die ze ter overweging geven is dat er verschillende componenten zijn waar je rekening mee moet houden zoals
Learn: Wat moet de student ervan leren
Teach: Hoe onderwijst de docent (doceerstijl)
Change: Verandering waar de docent in moet mee willen gaan. Wat wil hij
Explore: Ontdek wat kan bijdragen
Implementeer: Implementeer de apps die het meest geschikt zijn en passen bij de lesstijl

Vervolgens worden nog allerlei statistieken gegeven welke hier zijn terug te vinden.
Via deze link is ook veel meer informatie te vinden over hun project. Dus diegene die overwegen een iPad project te starten zouden hier eens moeten rondkijken.


Wat ik wel leuk vind om apart te laten zien is de lijst met apps die ze gebruikt hebben.


Er is ook weer meer zeer veel bruikbare verwijsinfo op de educause-site te vinden zoals: tablets en iPads onderwerpen.

 Overigens is er al een tijdje een discussie aan de gang on een Linkedingroep over ict en onderwijs. Klik hier om er naar te kijken.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten