Pagina's

woensdag 19 oktober 2011

6 Woensdag Opening Educause 2011


Vanmorgen was de aftrap van de Educause 2011. Een enorm aantal mensen in een enorm groot complex. 
We begonnen vanmorgen rond 08.00 in een grote zaal, popfestivalwaardig met de leading lady van de Educause die een perfecte presentatie gaf. Op en top verzorgd, snelheid, alles onopvallend voorgelezen met een cuelist (hoorde ik later van een reisgenoot).


Daarna een paar korte bedankjes van mensen die ergens voor genomineerd waren en toen begon de echte opening met Seth Godin.


Ik vond het een geweldig verhaal. Hij vertelde over de kant die het onderwijs op aan het gaan is en gebruikte allerlei voorbeelden uit het verleden met schitterend humoristische sheets. Hij vertelde over hoe Henry Ford de massaproductie heeft uitgevonden met als keerzijde dat mensen makkelijk vervangbaar zijn (hij vergeleek mensen met een soort plug die je kunt vervangen), over revoluties die ervoor zorgen dat bestaande goed werkende systemen omver vallen, over mensen die nieuwe dingen moeten uitvinden. Over verschillende rollen die mensen kunnen hebben maar waarvan hij hoopt dat we allemaal ‘linchpin’ zijn.

Er zijn me een paar dingen heel erg bijgebleven zoals het citaat
“if failure is nota an option, then neither is succes’. Op zich kende ik deze al net als vele zaken die langs kwamen maar hij bracht ze op zo’n geweldige manier met een hele goede opbouw dat het weer als nieuw voorkwam.
Hij ging in op de productieprocessen van vroeger, diegene die het productieproces beheert was de baas. Hij vergelijkt dat met de studenten van nu. We leven nu in een tijd waar iedereen aangesloten is op de bron: het internet. Ieder heeft dus alle mogelijkheden dat te doen wat hij wil en is feitelijk eigen baas. Als je wil tekenen kun je het op het net plaatsen, als je muziek wil maken kun je het op het net plaatsen.
Omdat iedereen toegang heeft tot kennis moet ook de rol van onderwijs veranderen. Waarom zou je kinderen de betekenis van iets uit het hoofd laten leren als ze het kunnen opzoeken op Wikipedia. In plaats daarvan zou je ze een vraagstuk moeten laten oplossen of een oplossing laten zoeken voor een echt probleem waar de mensheid iets aan heeft.
Mensen die iets nieuws bedenken noemt hij artiesten. Hij wil dat we allemaal artiest zijn.
Ik moest af en toe aan Steve Jobs denken die hij in zijn verhaal niet heeft genoemd. Stay Young, Stay Foolish.

Ik had mijn Flipcamera bij me en heb zijn hele verhaal opgenomen!
Ik hoop niet dat ik er problemen mee krijg!

Marvelous one hour keynote from Seth Godin at Educause 2011 Philadelphia




Na dit verhaal ben ik naar de grote hal gegaan waar heeeeel veel standjes van bedrijven stonden. Ik moet daar nog eens rustig gaan kijken maar weet niet precies wanneer.
Bij de koffie hadden mensen het verhaal van Seth Godin allemaal anders ervaren. Een paar waren net als ik enthousiast, anderen vonden het niks nieuws. Ik zou zeggen: neem de moeite om binnenkort te kijken en oordeel zelf!

Ook goed om de aandacht te vragen voor collega’s die ook verslag doen van deze reis
Blog van Educause (waar ze mijn blog van de week hebben geplaatst!)


Sessie 1

Going the Distance: Outsourcing Online Learning
This session will target opportunities and challenges for competing in today's growing and competitive distance learning market, with emphasis on outsourcing all or select components of the planning, design, and delivery of online degree programs

Ik kwam bij toeval in deze sessie. Het ging over hoe je techniek kunt inzetten om je werk wat makkelijker te maken. Er waren drie sprekers die elk vanuit een andere hoek de zaak bespraken: administratie, technische dienst en docent (instructor).

Ik was vooral geïnteresseerd in het verhaal van de laatste mevrouw omdat zij werkt op een opleiding Social Work. Ze vertelde hoe je vanuit normale klassen stap voor stap richting tot een virtuele klas komt en wat het je oplevert.

Er zijn een aantal belangrijke voorwaarden waar je aan moet voldoen om het tot een succes te maken.



Wat vooral heel leuk was dat ze een paar filmpjes liet zien van toepassingen die ze gebruiken.
De eerste was heel vernuftig. Het was een simulatiegesprek van een student met een beeldscherm waarop een avatar (virueel persoon) te zien is.
De student hield een gesprek met de avatar. De studenten kunnen oefenen in gespreksvaardigheden. Ik vond het nogal futuristisch overkomen maar ben wel benieuwd. Sociale vaardigheden moet je in het echt doen lijkt me. Aan de andere kant: als je kijkt naar de geavanceerde simulaties van soldaten, waarom kan dit niet. Ik zal onlangs ook een computer op de Engelse TV die in een quiz met hele lastige vragen van iedereen won.
De opnames van dit gesprek worden gebruikt om de student te beoordelen.

Andere toepassingen waren wat eenvoudiger. Docenten die instructies geven doen dat nu in een studio met een ‘groen scherm’. Je kunt dan in de videobewerking beelden aan de achtergrond toevoegen. Je kunt dan een presentatie geven IN je eigen powerpoint.

Door de techniek zijn een aantal zaken mogelijk die in het echt gewoon niet kunnen en die een meerwaarde voor het onderwijs zijn. In het begin had het project tegenstand van docenten maar uiteindelijk was iedereen enthousiast over de mogelijkheden.

Het voordeel van opgenomen instructies is dat een docent (in dit geval de bibliothecaresse) maar 1 keer het verhaar hoeft te doen en dat het ook steeds hetzelfde is (gestandaardiseerd).

Termen die nog aan bod kwamen:
Synchroon onderwijs: ieder volgt op hetzelfde moment onderwijs, traditionele klassituatie of een live online sessie op het internet.
A-Synchroon onderwijs. De docent en student kunnen onafhankelijk van elkaar werken.
Voordeel van dit nieuwe werken was onder andere dat studenten allerlei online werkgroepen vormden waar ze kennis kunnen delen.

Ik moet dit allemaal nog eens goed op een rijtje zetten. Ik heb meteen gemaild naar de laatste spreker of ik de ppt mag hebben en om misschien eens contact te hebben. Er zijn vast elementen die interessant kunnen zijn voor Social Work.

Daarna was er een korte pauze en een luch in een hele grote ruimte. 

Sessie 2                     
Enhancing student succes: digtal natives and the arrival of Digital Learning Materials.


The "teaching machine" envisioned in the past (e.g., the 1967 film 1999 A.D.) is becoming a reality. We will examine the ability of digital learning materials (DLMs) like interactive tutorials, simulations, and games to engage learners and become an essential resource for enhancing student learning across all disciplines and learning environments



Rond 13.30 ben ik naar een posterpresentatie gegaan van John Shank.

Associate Instructional Design Librarian The Pennsylvania State University 

 
Hij vertelde me dat er op het internet een heleboel gratis tools te vinden zijn die je kunt gebruiken om te leren. Een grote voorwaarde hiervoor is dat de tool interactief is.
Dit is vooral het geval bij games, handleidingen en simulaties.
Ik heb het gesprekje met hem opgenomen.
   
DIY U: 

Sessie 3
Edupunks and the future of higher education
Anaya Kamenetz
Open content, blended learning, prior learning assessment, and personal learning networks and paths are all shaping the future of higher education. The common threads are technology, social media, unbundling of services, and increased personalization. In this time of disruptive innovation, hear success stories of institutions that are collaborating to respond positively to the challenges of securing funding, providing access, and ensuring quality teaching and learning.

Deze mevrouw heeft een aantal boeken geschreven over de jeugd van tegenwoordig in relatie tot het internet, Een van die boeken is als eboek gratis te downloaden. Klik hier voor de link.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet zoveel van haar verhaal heb meegekregen. Ze sprak zo snel en haar sheets wisselden zo snel dat ik steeds maar flarden heb opgevangen.
Ik denk wel dat ik de strekking van het verhaal kan samenvatten.
Kennis is tegenwoordig voor iedereen toegankelijk en gratis is Toch moeten studenten zich inschrijven en heel veel geld betalen om te mogen studeren. Moet de onderwijsinstelling niet van rol veranderen en zich meer richten op het toetsen (assessment).

Ze maakte een vergelijking met de muziekindustrie: mensen betalen niet meer voor muziek maar wel voor de ervaring van een concert.


Sessie 4
Using web 2.0 Technology to make large classes seem smaller.
Perry J. Samson Professor, Dept. Atmospheric, Oceanic & Space Sciences 
University of Michigan-Ann Arbor 

While large classes are an economic necessity in higher education, they are often viewed as impersonal and a poor model for learning. This interactive session will demonstrate the results of a collaborative effort to create Web 2.0 tools that increase student engagement and make the large class experience feel more personal.

Dit was een hele praktische presentatie waarin de humoristische professor verteld over de poging om het onderwijs meer interactief te maken.
Ze hebben een oplossing gevonden in een systeem waar de sheets van de docent gedeeld worden met de studenten. De studenten kunnen digitaal notities maken op de sheets. De docent kan al die aantekeningen ook zien tijdens en na het college.
Enerzijds gebuikt hij die info om het college erna te weten welke onderdelen meer aandacht vragen. Anderzijds gebuikt hij deze (anonieme) resultaten ook om studenten dingen te laten tekenen op bijvoorbeeld landkaarten.

We werden in de gelegenheid gesteld een kijkje te nemen in het systeem.
Als je wilt kun je het ook proberen:

Ga naar de website
Log in met
Emailadres: icon(je mag hier 2 getallen invullen)@lecturetools.com   dus bijvoorbeeld icon12@....
Wachtwoord:icon2011
Kies voor +add course
Vul de email in van de professor:  samson@umich.edu
En kies voor LECT 101

Sessie 5
Create an interactive classroom with Kaltura

Kaltura's Cross Campus Media Suite, based on its open-source video platform, is widely used by higher education institutions to drive learning results by making class sessions, homework assignments, and student collaboration more interactive. We will share current best practices of institutions like MIT and UVa to demonstrate how video can be used to increase teaching and learning effectiveness.
Asking questions, sharing insights and collaborating on this session has never been easier.
Log in to comment on this session or tweet it using the hash tag #E11_WKSC19.

In principe kan ik hier nu niet veel over vertellen. Enerzijds door een lichte informatieoverload omdat het al tegen vijven liep. Anderzijds omdat ze vooral wat hebben uitgelegd over het systeem. Mijn aantekeningen zijn tijdens het synchroniseren van Evernote verloren gegaan.

Kaltura is in ieder geval een soort van videoplatform waarmee je allerlei soorten media kunt afspelen zoals youtubefilms, films die je zelf hebt opgenomen etc. Kaltura zorgt er ook voor dat je de films kunt afspelen op allerlei apparaten zoals de iPad. Kaltura wordt meestal gebruikt in combinatie met een ander programma (front end), Kaltura werkt dan op de achtergrond (Backend).
Het is bijvoorbeeld mogelijk om binnen Blackboard met een plug in (Building Block) van Kaltura te werken waar je allerlei soorten video in kunt afspelen zonder te hannessen met embedded url’s enzo.
Ik ben naar deze presentatie gegaan omdat in Nederland Surfmedia gaat stoppen en dit misschien een alternatief is.
Ik moet dit nog eens nader onderzoeken en van de week eens met Pierre over hebben, die heeft daar veel meer kijk op.

Oh ja. Het is open source dus je kunt het in de eerste instantie gratis gebruiken maar er zijn ook betaalde versies. Het wordt heel veel door mediabedrijven gebruikt.

1 opmerking:

  1. Hoi Frans, het is alsof ik erbij ben! Geweldig jouw verslaglegging met ook filmpjes.
    Dat Kalturaverhaal interesseert mij ook, ik had er al van een collega over gehoord. Zij was naar de Blackboard World in Las Vegas geweest. Dus ik blijf graag op de hoogte.
    Hartelijke groet, Debbie

    BeantwoordenVerwijderen