Pagina's

dinsdag 18 oktober 2011

5 Dinsdag PreConference Educause


Vandaag (dinsdag 18 oktober 2011) had ik een PreConference met als titel:
How to become a successful technology manager.

zaal waar ik zat

Ik kwam er van de week achter dat mijn collega Rienke het meesterbrein is geweest. Ik was in de veronderstelling dat de indeling willekeurig was maar ze vertelde me dat zij me daarvoor heeft ingedeeld. Rienke bedankt!
Ik verwachte een verhaal over hoe je projecten rondom ICT starten en implementeren.
Helaas ging het daar niet over. De insteek was: als je manager bent van een team technici dan bestaat het werk van de manager niet uit het managen van techniek maar het managen van mensen.

In de praktijk ben ik geen manager, ik werk vrij zelfstandig en heb niemand onder me. Voor mijn werk als docent heb ik wel een coachende rol waarbij ik bepaalde vaardigheden inzet net zoals bij de training sociale vaardigheden. Ondanks dat ik best veel wist is er toch veel blijven hangen om te delen.

Zo stond het programma omschreven
Becoming a technology manager means more than “managing technology.” As a manager, you now have responsibilities that include managing people, understanding and negotiating institutional policies and politics, and communicating effectively with staff, faculty, and peer managers. You must also know your technology area, keep up with constant changes, and manage all these areas. Many managers are charged with doing more with less. In short, your job is immensely more complicated than you might have imagined. Designed for new information technology managers, this interactive seminar will introduce you to basic management philosophy, give you a context for being a successful manager, guide you to EDUCAUSE resources that can help you grow and succeed in your new role, and start you on a path toward increased responsibility and leadership.

Nadat iedereen zich kort voorstelde (ik was de enige NIET-USA-er) gingen we van start met de vraag wat het verschil is tussen een leider en een manager.


Er werd ingegaan op de vraag wat voor een leider je WIL zijn en wat voor een leider je MOET zijn afhankelijk van situatie. Iedereen heeft verschillende rollen die op verschillende manieren met elkaar omgaan.
Daarna ging een heel groot gedeelte van het programma over wat dat dan voor je als manager betekent.
Welke voorbeelden gebruik je in de omgang met mensen, heb je zelf een mentor gehad, lees je er boeken over, leer je door slechte voorbeelden (hoe het niet moet).

Bij een goede leider is het belangrijk dat je zoekt naar ‘resonantie’ dat is wanneer iemand in zijn eigen kracht zit en het beste haalt uit zichzelf. Als leider ben je dan aan het werk vanuit onder andere motivatie, coaching en inspireren.
Helaas ontbreekt het wel eens aan deze kwaliteiten en zijn leiders bezig met hun eigen gewin, het tegen elkaar uitspelen van teams, op angst inwerken, je uitzuigen, dicteren,of laten zich door hun emotie leiden. Kortom ‘dissonant’.

Dat was de invalshoek van deze presentatie. Je kunt wel de intentie hebben een goed leider te zijn, maar dan moet je niet alleen maar slim zijn (IQ). Je sociale vaardigheden zijn daarbij van groot belang.

Vervolgens werd er een uiteenzetting gegeven over onder andere emotionele intelligentie. Normale intelligentie IQ is bij de meeste bekend maar emotionele intelligentie EQ is iets minder bekend, maar in een groeiende belangstelling.
Emotionele intelligentie is een onderdeel van meerdere vormen van intelligentie (Gardner).
  • Taalbegrip
  • Cijfersbegrip
  • Muzikaliteit
  • Lichaamsbeheersing
  • Ruimtelijk inzicht
  • Zelfbewustzijn?
  • Sociaal

De presentator vond het opmerkelijk dat de eerste 2 intelligent genoemd werden en dat de anderen talenten genoemd wordt, terwijl het allemaal vormen van intelligentie zijn.

 Citaat uit presentatie
Als je een hoog IQ hebt krijg je in onze maatschappij vaak een TOP baan maar dat maakt je nog geen TOP manager.

Dus je moet je eigen emotionele intelligentie gebruiken om beter met je mensen om te gaan.

Er werden daarbij 4 velden waarbij emotionele intelligentie een rol spelen en waar je rekening mee moet houden.

linksboven
Zelfbewust van je eigen gevoel en emotie maar ook kunnen herkennen van andermans emotie en begrip hebben voor de impact ervan.
Rechtsboven
Zelfbeheersing: overwinnen van obstakels, eerlijk en integer zijn, optimistisch zijn.
Linksonder
Sociaal bewustzijn van individuen maar ook van de organisatie (empatie).
Rechtsonder
Omgaan met relaties en gebruik van motivatietechniek, empoweren, conflicthantering, banden versterken.

Veel van die info klonk me als docent als muziek in de oren. In principe weinig nieuwe dingen gehoord.

Een van de vragen die aan bod kwamen was hoe om te gaan met personeel dat klaagt. Vervolgens kregen we een filmpje te zien (in scene maar heel geloofwaardig) van een manager die uitlegt dat hij een tactiek heeft om dat op te lossen: het kan altijd erger methode. Bekijk het filmpje zou ik zeggen.

De rest van de dag werd er voornamelijk met elkaar gediscussieerd over praktijkgevallen. Helaas was het voor mij erg moeilijk om daar veel van te verstaan omdat dat allemaal snel ging en in diverse accenten.

Als mensen interesse hebben, er staan links naar de inhoud van deze presentatie op internet alsmede naar de gebruikte powerpoints. Ik heb ze ook maar ze zijn van de presentator en niet voor open gebruik.

Aan het eind van de middag hebben Rienke en ik in het Hardrock cafe ervaringen uitgewisseld. Zij heeft bij een groep gezeten rondom onderzoek.
Daarna hebben we lekker chinees gegeten in Chinatown.
Terwijl we aan het wachten waren hebben we dit filmpje opgenomen waarin we beide zichtbaar moe verslag doen van onze dag.



Groeten Frans.

1 opmerking:

  1. Pas op hoor Chinees in de USA... En dat voor die prijs, zet hem op voor woensdag, groet Foppe

    BeantwoordenVerwijderen