Pagina's

dinsdag 25 oktober 2011

11 Donderdag 5 Sakai: Open leeromgeving


Oef! Alles van de donderdag verwerkt!
De laatste presentatie van de donderdag ging over de open source leeromgeving Sakai.
Ik wil er ook graag een apart blog aan wijden.

Voor mij was dit de eerste kennismaking met dit product.
Op het gebied van dit onderwerp (leeromgevingen ofwel LMS) heb ik nog wat te leren. Ik ken alleen Blackboard omdat wij daar op de hogeschool mee werken. Alle anderen zoals Moodle, Sakai en Open Class zijn nog onbekend voor mij.
Binnen mijn werk ligt mijn focus op weblectures en videoconferenties maar ik merk dat deze onderwerpen mijn interesse ook trekken. De leeromgeving is toch de basis waarop een hele organisatie gebouwd is. Overigens zijn er ook instituten die volgens een reisgenoot geen leeromgeving (LMS) gebruiken en verder prima scoren maar dat zal eerder uitzondering zijn.

Deze Sakai omgeving bestaat al een tijdje en ik weet niet hoe deze presentatie zich verhoudt tot de normale omgeving. Ik weet niet of zij een aparte versie hebben.
Ik geloof wel dat het een resultaat is van samenwerkende universiteiten.
De omgeving lijkt qua lay out een beetje op Facbook / Yammer en maakt een hele goede overzichtelijke indruk op mij. Dit zijn mijn aantekeningen.
  
Overigens vertelde die zelfde reisgenoot me dat er in Amerika universiteiten zijn met meer dan 400.000 ingeschreven studenten. Dat is voor ons natuurlijk niet voor te stellen.

Sessie 7 17.00
The Sakai Open Academic Environment: Envisioning Learning, Curriculum, and Networking in a Global Context

This panel will address both the large-scale community vision for Sakai's next-generation open academic environment product and the translation of that vision into NYU's OAE pilot. OAE has been shaped by a conceptual framework of community-developed Design Lenses and its central governance by stakeholder institutions. Attendees will hear about the impact of these user-centered efforts on OAE design, see a demonstration of current progress, and learn about the ways NYU's Global Liberal Studies degree, which takes the network as a guiding metaphor, has constructed its curriculum and pedagogy in concert with the development of this new vision for instructional technology.

Asking questions, sharing insights and collaborating on this session has never been easier.
Log in to comment on this session or tweet it using the hash tag #E11_SESS126.

 
Josh Baron begint met het schetsen van lijn in de geschiedenis van zijn universiteit.
De laatste 50 jaar is er zijn universiteit veel gebruik gemaakt van techniek. Van 2 tv toestellen in de collegezaal (jaren 50) tot de digitale leeromgevingen van nu.
Wat niet echt veranderd is de manier van lesgeven: er worden nog steeds colleges en instructies gegeven alleen is er een verschil hoe ze worden aangeboden (fysiek en digitaal).
Er is wel een verschuiving gaande in de manier van lesgeven en leren door het internet. Vooral web 2.0 toepassingen hebben daar aan bijgedragen (co-creatie en common creations).
Ook dit aspect is de afgelopen dagen op allerlei presentaties aan bod gekomen.
Kennis is online aanwezig en veel mensen werken er aan mee om deze content aan te vullen op allerlei manieren (wiki’s, blogs, youtube, podcaste, artikelen, websites).

Voor diegene die niet weten wat ‘web 2.0’ betekent.
Bij web 1.0 hebben we het vooral over websites van vroeger waarbij je informatie kunt vinden en consumeren. Het was eenrichtingsverkeer.
Sinds een aantal jaren zijn er uitgebreide mogelijkheden om ook zelf input te generen (youtube, blog, wikipedia) en om met elkaar samen te werken (informeren) in netwerken zoals bij Linkedin, Facebook en Twitter). Dat samenwerken en reageren op elkaar zijn kenmerken van Web 2.0 toepassingen.

Er is de laatste jaren binnen hun universiteit een enorme groei op gebied van aantal cursussen, content en modules.
Laatste ontwikkelingen zijn op gebied van Arificial Intelligence (nieuwe cursus kunstmatige intelligentie). Er zijn al 100.000 inschrijvingen voor deze cursus.

De spreker vraagt zich af of deze ontwikkelingen (alle kennis op het internet) niet het eind zijn van het LMS. Een interessante gedachte natuurlijk waarin ook de rol van het onderwijs in moet worden meegenomen.
Hij denkt dat het een begin is van een nieuwe standaard leeromgeving (open).

2de spreker
Sakai is een resultaat van een gezamenlijke inspanning van een grote groep instellingen.
Er zijn 7 functionaliteiten binnen de omgeving:
1 Leer en doceer mogelijkheden
2 Leeractiviteiten
3 Assessment / evaluatie
4 Opennes
5 User autonomie
6 Content creation en use
7 Social interactie


Per categorie (lens) zijn weer subcategorieƫn welke door de spreker Lenzen (lenses) worden genoemd (zie plaatje).
Dit plaatje doet me denken aan de functionaliteiten van een community waar ik over heb geschreven in het blog over de Xperience in Tilburg.

Op de volgende Linken is meer info te vinden en ook demovideo’s.

Public

voorbeeld van de portal

3de spreekster
Deze vrouw van de universiteit van New York verteld over een pilot die ze daar hebben gedraaid met Sakai.

Kenmerken:
Gebruiker staat centraal
Flexibel
Content (inhoud)
Moderne gebruikers interface

Opbouw lijkt op Facebook / Yammer (Atlas Network).
Elke student heeft een persoonlijke basis pagina met naamsgegevens, maar ook extra informatie zoals portfolio of publicatie.

  • Elke cursus heeft een eigen URL en een profiel.
  • Je kunt de nivo’s van gebruikers instellen.
  • Er is een grouper aanwezig (open source groups management).
  • Studenten kunnen zich in een intellectueel netwerk plaatsen (samenwerkingsnetwerk).
  • Er zijn twee participanten lijsten (basis en richting) handig om je aan elkaar te verbinden (ik weet niet wat hiermee bedoeld wordt).
  • Je kunt participeren in een discussiegebied en hier kun je ook bepaalde rechten geven aan studenten.
  • Google apps kunnen in het systeem embed worden net als Google Calender om zo in projecten te kunnen werken..
  • Tagclouds zijn mogelijk (woorden (onderwerpen) die veel gebruikt worden vormen een wolk, de meest gebruikte woorden zijn het grootst en als je daar op klikt dan kom je bij zo’n onderwerp uit.
  • Een stukje content (bijv. een film) in de omgeving kun je volgen (hoe vaak is een film gezien, wie heeft het geupload, waar is het voor gebruikt, welke content hangt samen).
  • Je kunt youtube linken in het systeem en extra tags en opmerkingen toevoegen.
  • Er zijn diverse portfolio’s mogelijk in het systeem.
  • Er zijn templates (standaard mallen) beschikbaar die je kunt gebruiken voor basisontwerp.
Laatste spreker
Wat heeft zo’n leeromgeving voor impact op het curriculum.
Het traditionele curriculum verloopt serieel d.m.v. een bepaalde route. Ze beginnen bij A en gaan via B en C en D naar het eind van de opleiding.

Docenten willen hun cursus graag gesloten houden voor hun studenten en henzelf.
Plaatje van Sakai met allerlei lijnen die zaken met elkaar verbinden.

Het leren gebeurd niet meer via een lijn van A naar B maar vind op verschillende manieren plaats. Er zijn steeds interacties tussen de verschillende onderdelen.

(nog plaatje zoeken)

Ook hier komt weer ter sprake dat content hergebruikt wordt en rondzwerft.

Wat verder aan bod komt is dat de universiteit een logistiek probleem heeft met betrekking met de locatie. De studenten krijgen in jaar 1 en jaar 3 op 5 verschillende locaties les en in jaar 2 en 4 op 1 locatie.

De grote uitdaging voor hen is om het systeem en curriculum zodanig in te richten dat dit mogelijk is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten