Pagina's

donderdag 29 september 2011

Weblectures: lekker goedkoop onderwijs?


Casus
Van de week kreeg ik via Judith via Bart een link onder ogen van de Belgische krant De Standaard.

Het gaat over de Universiteit van Leuven. Zij werken daar ook met weblectures. Er is daar een logistiek probleem omdat de collegezalen te klein zijn voor een aantal vakken. Men wilde dit oplossen door het inzetten van weblectures. Elke week mocht de helft van de studenten naar binnen en kon de andere helft het college als weblecture thuis bekijken. De week erna andersom. Studenten zijn hier tegen in protest
gekomen omdat zij het contact met de professoren en medestudenten erg belangrijk vinden. Vervolgens heeft de KULeuven de ‘internetlessen’ voorlopig teruggetrokken.

Dit is een goed voorbeeld van hoe je weblectures NIET moet inzetten en daarom ook een stukje slechte reclame voor het fenomeen weblectures.  In dit geval dus niet ‘ter vervanging’ maar ‘ter ondersteuning’.

Je kunt weblectures op verschillende manieren inzetten en elke variant stelt andere eisen aan een weblecture.

Ondersteuning
Het meest voor de hand liggend is het opnemen van hoorcolleges met volle zaal zoals in geval KULeuven.
Dit soort hoorcolleges zijn bedoeld als ondersteuning en een soort extra service naar de studenten toe. Studenten volgen het college met de wetenschap dat het wordt opgenomen. Als gevolg hiervan zitten studenten niet druk notities te maken op laptops en notitieblokken maar blijven aandachtiger opletten wat de spreker te vertellen heeft. Pas als ze iets niet begrijpen maken ze een notitie van de powerpoint die op dat moment in beeld is zodat ze weten waar ze later nog eens naar moeten terugkijken.
Dat de weblectures ondersteunend zijn wordt ook nog eens versterkt door het feit dat het terugkijken van lange weblectures doorgaans als zeer saai wordt ervaren (maar absoluut nuttig en wordt hoog gewaardeerd!).

Onderwijskundigen zeggen dat weblectures studenten meer tijd geeft om de stof te verwerven en te verwerken in de eigen tijd en op een eigen plaats.

Kortom: het is niet de bedoeling dat je weblectures inzet als een verkapte bezuiniging.
Heren en dames verbouwers van de Dobbelsteen in Sittard: hou er dus rekening mee dat er voor 3340 studenten (4 faculteiten) genoeg collegezalen zijn.

Andere mogelijkheden
Dat betekent niet dat weblectures niet ‘op zichzelf' kunnen staan en kunt inzetten voor afstandsonderwijs. Maar in dat geval moet je bewust zijn van een aantal zaken. Ik bespreek er drie welke ik in een ander blog meer wil uitwerken.
-Didactische werkvorm
- Kwaliteit presentatie
-Lengte

Didactische werkvorm.
Zoals gezegd kun je weblectures op verschillende manieren inzetten.
Het opnemen van een college is slechts 1 manier om de apparatuur te gebruiken. Er zijn al een aantal pilots geweest waarbij men op verschillende manieren didactische werkvormen heeft bedacht om de techniek van weblectures in te zetten. Het gaat dan verder dan alleen het opnemen van een college.
Men kan in dit soort gevallen de term weblectures wat breder trekken tot ‘video in onderwijs’.

Een relatief nieuwe techniek waar wij binnen de hogeschool binnenkort ook gebruik van kunnen maken is Live Tagging. Je kunt tijdens het kijken van een opname en achteraf notities maken die door iedereen terug te zien zijn tijdens het kijken. Dit geeft tal van extra mogelijkheden. Docenten kunnen later extra info toevoegen (ook hyperlinks), studenten kunnen van elkaars notities leren, docent krijgen meer inzicht in leergedrag van studenten, er zijn extra opdrachten mogelijk die gekoppeld worden aan de film.

Kwaliteit presentatie.
Als de weblecture ingezet wordt als onderdeel van een digitale leeromgeving of als men de weblecture inzet voor PR doelen dan moet men ervoor zorgen dat de weblecture kwalitatief van een hoger niveau is. Het gaat dan vooral om dat het aantrekkelijk wordt om er naar te kijken. Een aantal tips

·         Zorg ervoor dat de spreker goed dichtbij in beeld is.
·         Zorg dat het licht goed is.
·         Zorg voor een rustige achtergrond en let op contrasten (geen strepen in kleren)
·         Als er vragen zijn moeten die te horen zijn voor de luisteraar (of herhaald worden door spreker).
·         Denk van te voren meer na over de structuur.

Lengte.
Eigenlijk sluit dit aan bij de eerder genoemde structuur.
Het leereffect is groter als je korte kennisclips maakt van 10 minuten. Dat is goed voor de aandacht van de student. Kleine stukken tekst zijn overzichtelijker om te behappen.

Dit is het wel naar aanleiding van het artikel van KULeuven. Bart en Judith: dank voor het doorsturen.

In een volgend blog verwerk ik dingen die ik heb geleerd tijdens weblecturebijeenkomst in Utrecht van donderdag 21 september 2011.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten