Pagina's

vrijdag 3 juni 2011

Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan?



Lang geleden zong Mieke Telkamp : waarheen leidt de weg die wij moeten gaan?

Ik denk dat ik na het zien van het volgende filmpje weet wat die weg zal zijn voor bepaalde soorten onderwijs.



Salman Khan is een jonge man die een aantal jaren geleden zijn neefjes op afstand hielp bij het oplossen van wiskundesommen. Hij plaatste de uitleg op youtube en ontving daar veel reacties op van anderen.

Dat inspireerde hem om dit idee uit te werken.
Nu, 6 jaar later is dit uitgegroeid tot een enorme databank van kennis. Er staan meer dan 2100 kennisclips op youtube en elke clip wordt duizenden keren bekeken.
Hij heeft ondertussen een non profit organisatie met als doel de wereld te onderwijzen.

Zijn filmpjes (een beetje in de beta-hoek) zijn allemaal op dezelfde manier gemaakt. Het zijn een soort weblectures waar hij al schrijvend uitleg geeft over het onderwerp. Onderstaande film is daar een goed voorbeeld van.



Er is een hele website ontstaan waarop je niet alleen les kunt krijgen, je kunt ook oefeningen doen en je vaardigheden kunnen worden bijgehouden.

In het 20 minuten durend filmpje van TED (zie boven) krijg je een goed beeld van zijn visie op het onderwijs van de toekomst. Mooi daarbij is dat de techniek helemaal in dienst staat van het onderwijs. Helemaal geen high tech tool, maar een hele simpele maar doeltreffende vorm.

Heel inspirerend in zijn verhaal is het gegeven dat de kennis voor iedereen beschikbaar is. Docenten hoeven niet een groot deel van de tijd te stoppen in de voorbereiding en uitleg maar kan de kostbare tijd stoppen in het ondersteunen van de leerling op dat gebied waar de behoefte ligt of om een klasgenoot (die verder is in de stof) te koppelen aan iemand die er meer moeite mee heeft.

Ook interessant is zijn uitleg over de leerlingen die wat achter blijven in de les. Van de duizenden oefeningen die gemaakt zijn is een patroon zichtbaar. Leerlingen die stap voor stap de weg volgen en begrijpen hoe het werkt ontpoppen zich in een relatief korte periode als leerlingen die voorop lopen. Als ieder in zijn eigen tempo zijn eigen weg kan volgen dan geeft dat uiteindelijk betere resultaten.

Hij geeft een mooie metafoor aan het einde van de film: ons onderwijs is te vergelijken met het leren fietsen uit een boekje. De docent doet het voor en zegt waar je op moet letten, jij mag dan de fiets een week houden, na die week heb je een test waaruit blijkt dat je bijvoorbeeld moeite hebt om evenwicht te houden en goed naar links te sturen. Je krijgt een 7,5 voor het fietsen. Je mag de fiets inleveren en moet dan verder met een eenwieler (terwijl je de fiets nog niet helemaal beheerst).

Na het zien van zo'n inspirende man moest ik even een half uurtje bijkomen van het feit dat ik zoiets niet heb verzonnen toen ik me opeens herinnerde dat ik in maart 2007, slechts 1 jaar na hem ook eens zoiets heb gedaan voor mijn leerlingen muziekles op een middelbare school.

Ik heb toen een poging gedaan om de leerlingen uit te leggen hoe een toonladder werkt (zie filmpje 02). Ik heb daar toen maar een enkele reactie op gehad. Maar misschien krijg ik nu een tweede kans:) om de wereld op muziekgebied bij te scholen.

Het filmpje is te bekijken in iTunes en via de iTunesstore gratis als podcast te downloaden.

Fijne dag nog.

1 opmerking:

  1. Daar moet inderdaad meer mee te doen zijn in muziekeducatie. De digi-materialen van het overstem-project (www.overstem.nl onder "lied") bleken ook goed te werken, bijv. op smartboards.

    BeantwoordenVerwijderen